Illustrasjonsbilde som viser en tidlig variant av romfartøyet til SpaceX fra 2019.
Illustrasjonsbilde som viser en tidlig variant av romfartøyet til SpaceX fra 2019.

SpaceX varmer opp før den neste, store testen av romskipet Starship

Romskipet Starship skal sannsynligvis snart gjennomføre en 15 kilometer høy testtur. Nå har skipet gjennomført en ny motortest.

Starship er navnet på det mest ambisiøse og største romfartøyet til SpaceX. Hvis dette romfartøyet greier testene og fortsetter ut i verdensrommet, vil det være et ganske unikt fartøy i romfartens historie.

10. november gjorde selskapet en ny motortest av fartøyet. Selve romskipet blir drevet fram raptor-motorer, en helt ny type rakettmotor som bruker frossen og flytende metan som brennstoff.

Nå går prototyper av Starship gjennom forskjellige tester, i påvente av en større test som kanskje skal skje snart, ifølge nettstedet Space.com.

Starship-prototypen SN5 gjør et kort «hopp» i august 2020.
Starship-prototypen SN5 gjør et kort «hopp» i august 2020.

Testene skjer ved SpaceX-testområdet ved Boca Chica i Texas.

Da skal en prototype av dette romskipet sannsynligvis kjøre en 15 kilometer lang tur opp i atmosfæren, ifølge Space.com. Prototypen skal lande igjen selv etterpå.

Dette er andre gang denne prototypen fyrer av motorene sine, men foreløpig er det bare snakk om en statisk test. Det vil si at den 50 meter høye prototypen står stille på bakken.

Du kan se testen, som foregikk på natten, i videoen under.

Gjenbrukbart romskip

Hele ideen med Starship er at det skal fungere som et enkelt og gjenbrukbart romfartøy med stor kapasitet. Det skal også kunne lande på egenhånd, slik som deler av SpaceX sin Falcon 9-rakett.

Når det skal lette fra jordens overflate, trenger det hjelp fra en stor bærerakett, foreløpig kalt «Super Heavy» . Denne raketten skal kunne bære selve Starship ut i rommet, men Starship har også egne motorer. Ideen er at romskipet skal kunne ta av på egen hånd fra for eksempel månen og Mars, ifølge SpaceX-sjef Elon Musk.

Ambisjonene er at romskipet skal kunne brukes både til folk og frakt, og ifølge selskapet selv skal hele systemet kunne løfte «mer enn 100 tonn» opp i bane rundt jorda. Dette er omtrent det samme eller mer enn de massive Saturn V-rakettene som ble brukt under måneferden på 1960-tallet.

Hvis de får romskipet opp fra bakken, skal Starship brukes til å frakte satellitter og annen kommersiell last opp i bane rundt jorden. Men etterhvert skal Starship kunne brukes til å frakte mennesker. Hvis alt går etter planen, skal romfartøyet kunne frakte 100 mennesker til Mars per oppskytning, ifølge Space.com.

En variant av Starship er valgt av NASA som et mulig månelandingsfartøy fra kommersielle partnere, i tillegg til varianter fra selskapene Blue Origin og Dynetics, ifølge romfartsorganisasjonen.

En framstilling av en tidligere Starship-variant, etter at første stadiet er koblet fra etter oppskytning.
En framstilling av en tidligere Starship-variant, etter at første stadiet er koblet fra etter oppskytning.

Materialvalg og ambisjoner

Romskipet skal altså kunne gjenbrukes på en enkel måte, og SpaceX selv mener at dette er gjennomførbart, selv om det blir utsatt for store krefter når det kjører gjennom en atmosfære på Mars eller jorden for å lande.

Dette skal de klare blant annet ved hjelp av nye typer varmeskjold og spesialutviklede materialer.

Den amerikanske romfergen skulle også være et romskip som enkelt kunne brukes på nytt, men dette viste seg å være mye vanskeligere og mer kostbart enn ingeniørene først så for seg. Romfergen ble pensjonert i 2011, etter mange år med problemer og ulykker, som du kan lese mer i denne saken hos NRK.

Starship er et konsept i utvikling, og i 2019 gikk selskapet bort fra å konstruere mye av romfartøyet i karbonfiber. Istedenfor fant SpaceX-ingeniørene ut at spesielle varianter av rustfritt stål var et bedre materialvalg.

Dette har mange årsaker, blant annet på grunn av styrken og egenskapene under både ekstreme lave og høye temperaturer. I et intervju med magasinet Popular Mechanics i 2019 går Elon Musk grundig gjennom hvorfor de endte med rustfritt stål.

Powered by Labrador CMS