Asteroiden 16 Psyche er kanskje kjernen til en flådd planet. Kan den fortelle oss noe om vår egen planets kjerne?

Denne asteroiden kan være verdt omtrent 100 000 000 000 000 000 000 kroner

Metallet i denne asteroiden er «verdt» rundt 100 000 ganger mer enn verdens samlede økonomi. Nå håper NASA den kan røpe hemmeligheter om jordas kjerne.

En plass mellom Mars og Jupiter suser en diger klump rundt.

Den går under navnet Psyche, og er en av de mest massive gjenstandene i asteroidebeltet, med en diameter på 225 kilometer – omtrent som avstanden mellom Stavanger og Skien.

Men det som gjør Psyche spesiell, er ikke bare størrelsen. Forskere tror nemlig asteroiden er det som er igjen av en tapt planet fra solsystemets ungdom.

En planet som har fått sine ytre lag revet av i store kollisjoner, strippet ned til metallkjernen. En metallkjerne som kan være verdt kolossalt mye.

En ny studie, publisert i tidsskriftet The Planetary Science Journal, har nå sett nærmere på jernkjempen, i påvente av den planlagte romferden til Psyche i 2022.

Jernkjempen

Studien kikket på Psyche gjennom Hubble-teleskopet, blant annet hvordan den reagerer på UV-stråler. Dette har gitt hint om hva som muligens skjuler seg der borte.

– Måten ultrafiolett lys reflekteres av Psyche er veldig, veldig likt måten jern reflekterer sollys på, sier studiens hovedforfatter Tracy Becker til CNN.

Hun forklarer at studien av asteroiden kan hjelpe oss forstå solsystemets ville ungdomsår, da flere kollisjoner fant sted. For eksempel kan Psyche gi innblikk i hvordan jordas utilgjengelige jernkjerne er satt sammen.

Blant funnene i studien var hvordan den ble preget av solvind – ladde partikler som stråler ut fra sola. Blant annet merket forskerne tegn på at materialene på overflaten har reagert på oksygen.

Kollasj av flere bilder av Psyche, tatt av Very Large Telescope. Den besøkende romsonden skal være proppfull av ulike instrumenter, og vil gi langt bedre bilder enn dette.

Hvorvidt dette har skjedd for lenge siden, eller først nå, er noe forskerne håper finne ut i fremtiden. Forhåpentligvis får forskerne om ikke altfor lenge virkelig gransket asteroiden.

Oppdrag Psyche

Den første sonden som noensinne besøker Psyche skytes opp fra Kennedy Space Center i august 2022, båret av SpaceX sine Falcon Heavy-raketter.

Hvis alt går på skinner får NASA – og verden – første nære kikk på Psyche om drøye fem år, i januar 2026.

Sånn kan det se ut da romsonden Psyche møter jernkjempen Psyche i 2026.

Bildene kan være tilgjengelig for offentligheten alt tretti minutter etter de blir tatt, og etter planen skal sonden gå i bane rundt asteroiden i 21 måneder.

Forskeren gleder seg til vi får første glimt av Psyches overflate, og håper selv på å finne ut mer om hvordan jorda ble skapt.

– Har Psyche oksygen i seg, som denne studien har tydet på? Eller andre lette grunnstoffer som svovel eller kalium?

Dette er bare noen av spørsmålene medforsker Lindy Elkins-Tanton håper å få besvart i 2026.

– En ting vi kan love akkurat nå, er at Psyche kommer til å overraske oss. Alt vi vet nå kommer antageligvis til å være feil når vi drar dit for å finne ut, sier forskeren til CNN.

Astronomisk verdi

Det er usikkert nøyaktig hva Psyche består av, men forskere tror det for det meste er jern og nikkel.

En klump med jern på denne størrelsen – med dagens jernpriser – kan være verdt 10 trillioner dollar, eller omtrent 100 trillioner kroner.

Tatt i betraktning at én trillion er det samme som én million million millioner, er dette et avsindig tall.

Og særlig tatt i betraktning at jordens samlede økonomi i 2020 anslås å være på over 800 billioner kroner, eller drøyt én hundretusendel av Psyches skrapverdi.

Men det er egentlig bare tall-lek. Psyches reelle verdi er den vitenskapelige.

Elkins-Tanton er selv opphavet til prisvurderingen, men understreker at asteroiden er et uegnet mål for astronomisk gruvedrift.

– Vi kan ikke få med oss Psyche tilbake til jorden. Vi har overhodet ikke teknologi til det, sier Elkins-Tanton til CNN.

– Det er alle slags problemer med dette. Men det er fortsatt morsomt å tenke på hva et stykke metall på størrelse med Massachusetts hadde vært verdt.

Becker, Tracy, m.fl.: HST UV Observations of Asteroid (16) Psyche, The Planetary Science Journal, 26. oktober 2020.