Russland tilbake i rommet

Russland kan være på vei tilbake i rommet. I dag skal en ubemannet farkost skytes opp med kurs for Mars-månen Phobos.

Russlands nye romfarkost, som i dag skal skytes ut med kurs for en av Mars' måner. (Foto: NITs RKP)

Den ærefulle romfartsnasjonen Sovjetunionen vek plassen for det nye Russland som etter noen år trappet ned alle romferder i vårt solsystem.

Russlands deltagelse i den internasjonale romstasjonen ISS har lenge vært den viktigste gjenlevende delen av det en gang så ambisiøse romprogrammet.

Nå kan russerne være på vei tilbake med en ubemannet ferd til Phobos, som er en måne som sirkler rundt planeten Mars.

Femten år

Om alt går etter planen skal den russiske romfarkosten lande på Mars-månen i oktober 2012. Ekspedisjonen skal hente hjem prøver av måneoverflaten. Det skal dessuten settes igjen måleutstyr.

Det er femten år siden sist Russland prøvde seg på en ferd så langt ut i rommet. Det gikk dårlig, da en sonde planlagt for Mars ble ødelagt under oppskytning.

Den nye ferden omfatter bidrag fra både USA og Kina. Oppskytningen skal skje med en Zenit-rakett fra basen Baikonur Cosmodrome i Kasakhstan, melder Discovery News.

11 måneder

11 måneder etter oppskytning skal romfartøyet gå i bane rundt Mars og sende ut en kinesisk satellitt som skal ut på sin egen ferd rundt den røde planeten. Den kinesiske satelitten, som heter Yinghou-1, skal observere Mars fra nært hold.

Deretter skal ferden gå videre og en landingsenhet settes ned på Phobos. Der skal det blant annet samles inn prøver fra overflaten. Prøvene skal sendes tilbake til jorda ved hjelp av et utskytningssystem.

Som en del av romferden skal amerikanske Planetary Society gjøre forsøk for å finne ut om levende organismer kan ha kommet til Jorda med meteoritter.

- Etablere troverdighet

Phobos kan opprinnelig ha vært en asteroide som har blitt fanget av tyngdekraften rundt Mars og begynte å gå i bane.

Den russiske romferden skal blant annet gi svar på hva sammenstøt med asteroider har betydd for Jorda og andre planeter.

Mars sin måne Phobos knipsa av Mars Global Surveyor i juni 2003. (Foto: NASA/JPL/Malin Space Science Systems)

Det bites antagelig negler i det russiske romfartsprogrammet akkurat nå.

- Det viktigste resultatet er at Russland nå har muligheten til å etablere en troverdighet igjen, sier Roald Sagdeev, tidligere leder for Space Research Institute i Moskva ifølge Nature news.

Sagdeev mener at russerne aldri har greid å gi slipp på planene om en reise til Mars, og vender tilbake til de så langt feilslåtte planene på samme måte som en forbryter trekkes mot åstedet.