Uslåelige rovere på Mars

Roverne Spirit og Opportunity fyller fem år på Mars. Ingen trodde de skulle leve så lenge.

"Solnedgang på Mars. Bildet ble tatt i mai 2005 i Gusev-krateret av NASAs rover Spirit. Siden Mars er lenger unna solen enn det jorden er, ser solen bare to tredjedeler så stor ut"

De to NASA-kjøretøyene var egentlig ment å vare i tre måneder og skulle kun kjøre noen hundre meter.

Nå feirer de femårsdag. Til sammen har de kjørt mer enn 2 mil, og sendt hjem omkring en kvart million bilder.

Landet på ulike steder

I 2004 landet Spirit i Gusev-krateret på den sørlige halvkule, nær ekvator. Samme år ble Opportunity plassert på den andre siden av planeten, nærmere bestemt i Eagle-krateret i Meridani Planum.

Roverne har gjort viktige oppdagelser om det gamle miljøet på Mars. I løpet av disse fem årene har de sendt hjem over 36 gigabyte med informasjon.

"Modell av en Mars Exploration Rover av samme type som Spirit og Opportunity"

Her har de blant annet funnet viktige holdepunkter for at det har vært flytende vann på overflaten av Mars.

Deler av bergartene ble for eksempel dannet under vann. De har også gjort andre sentrale oppdagelser om klima og geologi.

To rustne herrer

Nå er det tydelig at tidens tann har innhentet de godt modne traverne. Men de har holdt utrolig lenge.

- Roverne har vært utrolig motstandsdyktige, når vi tenker på det ekstreme miljøet de opererer i, sier John Callas som er rovernes prosjektleder ved NASAs Jet Propulsion Laboratory (JPL) til BBC.

Kjøretøyene har klart seg gjennom stråling, sandstormer og bratte skråninger med løs sand. De har til tider nesten vært livløse på grunn av lite sollys og sandtildekket solcellepaneler. Forskerne har mange ganger trodd at de ikke skulle få liv i kjøretøyene igjen.

Spirit har kjørt baklengs i lang tid nå på grunn av et skadet forhjul, og Opportunity har slitt med en robotskulder ute av ledd.

- Disse to kjøretøyene er noe av det mest vellykkede i ubemannet romfarts historie, har Erik Tandberg, sivilingeniør og romfartsekspert ved Norsk Romsenter tidligere uttalt til forskning.no.

Venter med neste oppskyting

Når Spirit og Opportunity eventuelt kollapser, vil NASA vente en stund før de skyter opp neste landingsfartøy, melder BBC.

NASA utsatte nylig utskytingen av Mars Science Laboratory (MLS) til 2011 på grunn av mangelfullt budsjett og teknikk. Det samme var tilfelle for roveren Exo Mars som skulle sendes opp av ESA (Aurora Exploration Programme).

4. august 2007 skjøt NASA opp landingsfartøyet Phoenix. NASA mistet kontakt med landingsfartøyet i november 2008. Fartøyet ble plassert på et sted preget av svært vanskelige forhold, på den nordlige polkappen.

BBC Science News: Mars rovers roll on to five years