Argumenterer for at likkledet er ekte

Den katolske kirke har slått fast at likkledet i Torino er en forfalskning. Men en norsk teolog mener det kan være ekte.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

(Foto: Wikimedia Commons)

– Det er mange argumenter for og mot, men jeg foreslår at det er avtrykk av Jesus - at det altså er ekte, sier førsteamanuensis i systematisk teologi ved Det teologiske menighetsfakultet, Atle Ottesen Søvik.

Han har nylig skrevet artikkelen «Likkledet i Torino – en kritisk vurdering», som er publisert i Teologisk tidsskrift.

Den katolske kirkes offisielle standpunkt om likkledet i Torino er at det er en forfalskning, og at det aldri har svøpt Jesu' døde legeme. Denne konklusjonen baserer de særlig på en karbondatering som ble gjort i 1988.

Ottesen Søvik stiller spørsmålstegn ved resultatet fra denne testen, og mener det er alt for mange bevis som peker mot at kledet er ekte. Han mener testen bør gjøres på nytt, og at det burde være en enkel sak for kirken å undersøke noe av materialet som måtte fjernes fra kledet etter at det ble skadd i kirkebrann i 1997.

- Det er å håpe at den katolske kirken vil akseptere en ny C14-test. Det foreligger gode argumenter for ektheten, og med en ny test kan man virkelig finne det ut, sier han.

Avtrykk av en død mann

Ottesen Søvik er teolog, men har har gått tverrfaglig til verks for finne argumenter for og mot ektheten. Stammer avtrykket på kledet fra en død mann, og var denne mannen var Jesus?

- Jeg har spurt veldig mange, snakket med leger, biokjemikere, kunsthistorikere, teologer og andre. Jeg har nok lest alt av naturvitenskapelige artikler om likkledet. Det står veldig mye feil på nettet og i populærkulturen om dette, så jeg har holdt meg til sikre kilder, sier han.

Underveis har han sendt det han har skrevet til de ulike forskerne han har brukt som kilder.

– Dette er ikke et forskningssamarbeid, men åtte forskere har lest det som er relevant for deres fagfelt, sier han.

Analyser av kledet

Ottesen Søvik viser blant annet til legen Pierre Barbet og rettsmedisineren Frederick Zugibe sine undersøkelser av kledet på midten av 1900-tallet.

De to tar utgangspunkt i hvordan en kropp vil se ut etter en korsfestelse, og mener at dette passer med hvordan mannen på likkledet er avbildet.

Ottesen Søvik presenterer flere fakta ved kledet som kan bidra til å fastslå alderen, som materialet, hvordan det er sydd og hvor stort det er.

En spesiell søm på kledet er interessant. Mechthild Flury-Lemberg er ekspert på historiske tekstiler og har i sin 40-årige lange karriere bare sett en lignende søm én gang, og det er et klede fra det første århundre som er funnet i Israel. Hun mener også at forskjeller i kantstripene på de ulike sidene viser at det er klippet ut fra et mye større klede. Så store kleder ble gjerne vevd i Romerriket. Også lignende kantstriper er funnet på antikke kleder fra samme sted i Israel.

Ottesen Søvik har også undersøkt teoriene om hvordan avtrykket er satt på kledet. Han mener den mest relevante hypotesen er at den døde kroppen har dannet gasser som har reagert med stoffer i kledet.

Er selv i tvil

– Jeg har lest masse kritikk, og vekslet frem og tilbake mellom for- og imot før jeg endelig kom frem til konklusjonen, sier studiedekanen.

– Men uansett er det et utrolig interessant klede. Hvis det er ekte, er det helt utrolig at det er et avtrykk fra Jesus. Hvis det ikke er ekte, så har det noen egenskaper som ingen klarer å kopiere.

Kledet er tynt og avtrykket befinner seg ytterst på overflaten til fibrene. De går rundt fibrene, men ikke gjennom.

– Og dette med at eblodsporet er kommet på før kroppsavtrykket, det er noe ingen har klart å etterligne, sier Ottesen Søvik.

Kilde:

Søvik, A. O. (2013) Likkledet i Torino – en kritisk vurdering. Teologisk tidsskrift.

Powered by Labrador CMS