Kreasjonisme i Nederland

Er Nederland i ferd med å bli Europas Kansas? spør tidsskriftet Science i en artikkel - før artikkelforfatteren plutselig kommer på at vi snakker om landet som legaliserte barmhjertighetsdrap og homsebryllup. Men likevel?

Foranledningen heter Maria van der Hoeven, katolikk, kristeligdemokrat og utdanningsminister.

I vinter annonserte hun planer om å stimulere til akademisk debatt om intelligent design (ID), bevegelsen som hevder at verden bare kan forklares vitenskapelig, hvis vi forutsetter at den er skapt av en “designer”.

Ikke overraskende er hun blitt møtt med storm fra mange hold.

Tilbake til middelalderen

“Det er ikke en ministers oppgave å involvere seg i biologi”, sier en forsker Science har intervjuet.

“Vil hun ha oss tilbake til den mørke middelalder?” spør den ellers edruelige avisa NRC Handelsblad.

van der Hoeven fikk sine ideer etter en “fascinerende samtale” med - ikke overraskende - en fysiker.

Alltid en fysiker…

“I den grad det finnes vitenskapsmenn som går inn for kreasjonistiske synspunkter, er de ofte fysikere”, hevdet filosofen Robert T. Pennock overfor undertegnede en gang jeg intervjuet ham om kreasjonisme:

“Det virker ikke som om de kan forstå levende, biologiske systemer.”

van der Hoevens fysiker heter Cees Dekker. Han forsker på nanoteknologi, og mener ideen om bevisst design i naturen er “nærmest uunngåelig”. Dette har ført ham til å utgi en bok med 22 essays om ID, skrevet av nederlandske vitenskapsfolk.

van der Hoeven ønsker å bruke ID som et redskap for å fremme dialog mellom religionene, skriver hun i sin webblog. Det var denne bloggen som førte til storm.

For og imot

Hvordan hun konkret skal få til denne dialogen har hun ikke sagt så mye om. Kanskje fordi hun de siste månedene har vært mest opptatt med å forsvare seg?

- Jeg støtter ikke ID, og er ikke ute etter å forby noe som helst, svarte van der Hoeven på et spørsmål i det nederlandske parlamentet i slutten av mai.

Hun sa seg imidlertid villig til å delta på en seremoni i Den Haag nylig, der hun mottok den første kopien av Dekkers bok.

Selv om nederlendere flest ikke ble imponert, er IDerne i det ekte Kansas svært fornøyde med ministerens utspill, melder Science.

- Det er en knallidé, sier direktør John Calvert i The Intelligent Design Network i Shawnee Mission, Kansas.