En feminin Bernie Sanders, nærmere bestemt en hunn av arten Spintharus berniesandersi. (Foto: Agnarsson lab)

Møt edderkoppen Bernie Sanders

Forsker lot studenter velge fritt blant politikere og kjendiser da de skulle gi navn til nye edderkopper.

Den egentlige Bernie Sanders. (Foto: Tim Pierce, Creative Commons BY-SA 4.0)

Edderkoppslekten Spintharus besto fram til denne uka av bare tre arter. Plutselig kom det 15 arter til i slekten som også kalles smilefjes-eddekopper på grunn av det karakteristiske mønsteret på ryggen.

Det forskerne trodde var én og samme art som spinner sine nett fra USA i nord til Brasil i sør, viste seg å være genetisk forskjellige nok til å dele dem opp i ulike arter.

Som tradisjonen er, fikk oppdagerne lov til å foreslå navn. Professor Ingi Agnarsson ved Universitetet i Vermont lot studentene som var med i prosjektet, få velge og vrake.

Noen benyttet anledningen til å ære kjære familiemedlemmer, men alle var enige om å hylle en felles helt.

Bernie og Barack

– Vi har alle voldsom respekt for Bernie Sanders. Han gir en følelse av håp, sier Lily Sargeant i en pressemelding.

Det er derfor det nå finnes en edderkopp med navnet Spintharus berniesandersi. En bitte liten trøst for at han tapte kampen mot Hillary Clinton om å bli demokratenes presidentkandidat.

Her ser du en Spintharus davidbowiei ovenfra. Da skjønenr du kanskje hvorfor denne slekten kalles smilefjes-edderkopper. (Foto: Agnarsson lab)

Tidligere president Barack Obama og hans kone Michelle fikk også hver sin art, nærmere bestemt Spintharus barackobamai og Spintharus michelleobamaae.

– Studentene og jeg ville hedre folk som både sto opp for menneskerettigheter og advarte mot klimaendringer, sier professor Agnarsson.

Bowie og Di Caprio

Artisten David Bowie og skuespilleren Leonardo DiCaprio er begge sikret evig liv som Spintharus davidbowiei og Spintharus leonardodicaprioi.

TV-stjernen David Attenborough begynner nok å bli blasert. Han har nemlig et utall arter, både fra dyre- og planteverden, oppkalt etter seg. Blant annet edderkoppen Prethopalpus attenboroughi. Nå har han altså fått en edderkopp til: Spintharus davidattenboroughi.

Ingi Agnarsson mfl: A radiation of the ornate Caribbean ‘smiley-faced spiders’, with descriptions of 15 new species (Araneae: Theridiidae, Spintharus). Zoological Journal of the Linnean Society, september 2017, doi: 10.1093/zoolinnean/zlx056. Sammendrag