Plakater ved grensa mellom Nord-Irland og Irland under brexit-kampen i 2017.
(Foto: Shutterstock editorial, Rex, NTB)
En gordisk knute i Nord-Irland er løst... eller?
PODCAST: Storbritannia og EU har lykkes i å løse den vanskeligste av knutene som sto igjen etter brexit-prosessen, og i samme stund åpner de også for å få Nord-Irland politisk på beina. Men ikke alle er enige om veien videre.
Grensespørsmålet
mellom Irland og Nord-Irland ble tidlig et nærmest uløselig problem i
brexit-forhandlingene. Med Storbritannia ute av EU ville unionens yttergrense
trekkes mellom republikken Irland som EU-medlem og den britiske provinsen
Nord-Irland.
Samtidig skulle den samme grensen være åpen for handel og annet samkvem,
noe den nordirske Langfredagsavtalen (The Good Friday Agreement) fra 1998
forutsatte.
Slik var det
fra første stund tydelig at Nord-Irland på et vis måtte være både innenfor og
utenfor EUs indre marked og tollunion. Like tydelig var det at jo større avvik
fra EUs standarder Storbritannia tok sikte på, jo vanskeligere ville det bli å
være regionen mellom de to, slik Nord-Irland ble.
En
statsministers fall, en annens frimodighet
Da Theresa May
gikk av som statsminister sommeren 2019, var det etter mange fåfengte forsøk på
å løse Nord-Irland-knuten. Etterfølgeren Boris Johnson var frimodig nok til å
skrive under på en avtale med EU som kamuflerte snarere enn å løse grenseproblemet.
Hvis den irske grensen skal holdes åpen, var resonnementet fra Johnson, får vi
heller ordne med nødvendige kontroller annetsteds.
Slik fikk Johnson
gjennomført utmeldingen av EU, og da utenforskapet trådte i kraft, var det med
en grense som for de fleste praktiske formål ble trukket i Irskesjøen, mellom
det britiske fastlandet og den grønne øya. Nord-Irland skulle på sin side være
underlagt EUs reguleringer og handle fritt med naboene sør for grensen (og med
hele EU ellers). Dermed kunne grensen på fastlandet mellom Irland og
Nord-Irland holdes åpen.
Pølsekrig
Etter drøyt to
år med dette regimet har det blitt tydelig nok at «innenriksfortolling», mellom
Nord-Irland og resten av Storbritannia, ikke er en løsning å leve med.
Varehandel mellom England og Nord-Irland har lidd under et voksende skjemavelde
og byråkrati, i realiteten det samme som råder mellom utmeldte Storbritannia og
EU.
Mat,
næringsmidler og medisiner har vært særlig trøblete, grunnet særlig strenge
regler som ligger nedfelt i brexit-avtalen. Slik gikk det til at britene fikk
vanskeligheter med å sende pølser fra Yorkshire for salg i Nord-Irland.
Hindrene for å sende settepoteter over Irskesjøen var en annen krise som vakte
overskrifter, for ikke å snakke om små eiketrær som skulle plantes til ære for
dronningens platinajubileum. Uvante handelshindre var nå blitt en del av
britenes innenrikshandel, til stor misnøye blant politikere og opinionen i
Nord-Irland.
En løsning?
Etter mye
rasling med sablene er det nå en bærekraftig løsning som Brussel og London har
fremforhandlet. Det såkalte Windsor-rammeverket reviderer
Nord-Irland-protokollen, som igjen sorterer under britenes skilsmisseavtale med
EU fra høsten 2019.
Det sentrale i
avtalen er skillet mellom varehandel og transport internt i Storbritannia på
den ene siden og det som skal over grensen til Irland og EU på den andre. Da
statsminister Rishi Sunak presenterte avtalen, satt flyplassmetaforene løst:
intern britisk handel skal følge et «grønt spor» og være fri for kontroller og
skjemavelde, mens varer for eksport til EU skal følge «rødt spor», følges av kontroller
og merkes individuelt.
Partene har
blitt enige om innsyn i hverandres data om grensebevegelser. Helheten i det man
har blitt enige om speiler tillit – der nettopp fraværet av tillit har vært
karakteristisk for så mye av forholdet frem til nå.
Nord-Irlands
egen knute
Den tilliten
håper man også skal smitte på partene i Nord-Irland og især det dominerende
unionistpartiet DUP. Partiet har i et snaut år nektet å ta del i
selvstyreinstitusjonene i Belfast, i protest mot Nord-Irland-protokollen. DUPs
oppfatning har vært at avtalen lenket Nord-Irland fast til naboene sør for
grensen og med en slags husmannskontrakt med EU.
Unionistene og DUP ønsker ikke
at Nord-Irland skal behandles annerledes enn andre land i unionen og dermed på
sikt stå i fare for å bli løsrevet fra Storbritannia. Bak spøker også frykten
for å havne i skvis internt i Nord-Irland, etter at valget i mai 2022 for
første gang gjorde republikanske Sinn Féin til største parti i provinsen.
Vil den nye
avtalen være nok til å overbevise DUP? Det vil den nærmeste tiden vise. I
forsøket på å overbevise unionistene viste Sunak til det som nå omtales som
«Stormont-bremsen» etter nordirenes nasjonalforsamling. Dersom minst 30
representanter der (og fra minst to ulike partier) ønsker å sette ned foten i
møte med et bestemt EU-direktiv som skal gjelde for Nord-Irland, skal de kunne appellere
til den britiske regjeringen, som så kan bruke en slags reservasjonsrett på
Nord-Irlands vegne.
Den
reservasjonsretten er neppe så funksjonell i praksis, og fra EUs side viser man
til den som en kriseløsning, ikke ulik den samme retten Norge har, men svært
sjelden praktiserer innenfor EØS. Prinsipielt viktig kan den likevel være og
kanskje er det nok til å gi begge sider i Nord-Irland troen på sin egen
selvstyremodell så vel som hopehavet med både Storbritannia og EU.
Et kvart
århundre
Det begynner å
haste for en slik enighet om felles vei videre. I april markeres de 25 år som
har gått siden Langfredagsavtalen satte et punktum for tiår med vold, uro og
terror mellom partene i Nord-Irland. Selvstyremodellen med delt makt mellom
partene ble opprettet da, en skjør modell som fordeler makt og innflytelse og
forsøker å holde samfunnet samlet om fred og fremgang. Brexit har bidratt til
at hele den modellen har levd farlig i senere år. I april vil alle gode krefter
håpe man kan enes om å rette ryggen og se fremover.
I denne episoden av Pod Britannia hører du Øivind Bratberg,
førstelektor ved Universitetet i Oslo og Erik Mustad, førstelektor ved
Universitetet i Agder i samtale med Trine Andersen.
Om Pod Britannia
I Pod Britannia snakker vi om temaer som er viktige for å forstå britisk politikk og kultur. Bak podcasten står nettstedet britiskpolitikk.no, som drives av journalist Trine Andersen, førstelektor ved UiA Erik Mustad og førstelektor ved UiO Øivind Bratberg. I podcastene tar vi opp et bredt spekter av temaer, fra dagsaktuell politikk og kultur til historiske hendelser og portretter. Du finner podcasten på Itunes - og Spotify - samt på vårt nettsted. Alle episoder ligger også ute på Acast.