Milliarder mulig bebolige planeter

For første gang slår astronomer fast at planeter på Jordas størrelse er vanlige i beboelige soner rundt dvergstjerner i Melkeveien. Og det i flere titalls milliarder. – Det gjør ideen om reiser til eksoplaneter litt mindre umulig, sier astrofysiker.

Astronomer har beregnet at flere titalls milliarder steinplaneter kretser rundt lyssvake røde dvergstjerner i Melkeveien. Dette er en kunstnerisk framstilling av en solnedgang på superjorden Gliese 667 Cc, som også er en steinplanet. Den mest lyssterke stjernen på himmelen er den røde dvergen Gliese 667 C. Til høyre er Gliese 667 A og B. (Foto: European Southern Observatory)

Planetene befinner seg rundt lyssvake røde dvergstjerner. De internasjonale astronomene tror det finnes omtrent 100 slike steinplaneter i “nabolaget” til vår egen Sol, altså innen en radius av 30 lysår fra Sola.

Det er HARPS-spektografen til European Southern Observatory (ESO) som har oppdaget planetene. Ifølge Jan-Erik Ovaldsen, astronom og norsk ESO-kontakt, er HARPS en av verdens beste og mest effektive planetjegere.

Ovaldsen kaller denne beregningen av steinplaneter for unik.

– At det burde eksistere rundt 100 slike steinplaneter i Solas umiddelbare nabolag, er nok et anslag som ville overrasket mange før 2000-tallet, sier han til NRK.no.

Ovaldsen forteller at man før 1995 ikke visste om planeter utenfor vårt eget solsystem i det hele tatt.

_____________________________