En levende Mars

Hvordan ville vår røde nabo sett ut med en fungerende atmosfære og hav?

Teoriene om at Mars har vært dekket av hav for lenge siden blir stadig mer stuerene, spesielt ettersom NASA-roboten Curiosity i det siste har tatt prøver av planetens overflate som styrker disse.

Mandag denne uken kom dessuten de første resultatene som tyder på at Mars kan ha hatt potensiale for liv.

Funnene er viktige da de blant annet gir oss pekepinner på om det er mulig å kolonisere naboplaneten vår i fremtiden.

Vitenskapelige data og kreativ frihet

Takket være programvareingeniøren Kevin Gill har vi nå muligheten se for oss hvordan Mars kan komme til å se ut hvis vi en dag klarer å bringe den tilbake fra de døde. I januar i år la han ut illustrasjoner som viste hvordan planeten kan ha sett ut i levende live.

Nå har han tatt det hele ett skritt videre og har ved å kombinere informasjon fra flere kilder, sammen med en god dose kreativ frihet, laget en video som viser hvordan Mars kan ha sett ut for lenge siden – eller i fremtiden – med en fungerende atmosfære og hav.

Gill har brukt topografiske data fra the Mars Orbiter Laser Altimeter og satelittbilder fra the Blue Marble Next Generation project. Han har så kombinert disse dataene i et program han har skrevet selv. Havet og teksturene på planeten har han tegnet inn med utgangspunkt i bilder av jorda tatt av the Blue Marble Next Generation Project.

Én av Kevin Gills illustrasjoner av Mars med en fungerende atmosfære. (Foto: (Illustrasjon: Kevin Gill))

Ingen vitenskapelig prosess

Han understreker at det ikke ligger noen vitenskapelig prosess bak bildene og videoen. Og havnivåene og landmassen er basert på hvordan han selv tror Mars ville sett ut med en atmosfære.

– Dette er ikke ment som en omfattende vitenskapelig situasjon, og jeg er sikker på at noen av mine gjetninger vil vise seg å være feil. Men jeg håper i det minste å stimulere fantasien, skriver han på sin Google+-profil i forbindelsen med bildene som ble lagt ut i januar.