En illustrasjon av en tenkt diamantplanet. Den har en overflate av silikat, og diamanter og silisiumdioksid i det indre.

Noen planeter kan være laget av diamant

Planeter med mye karbon skjuler kanskje en edel innside.

Her på jorden er diamanter sjeldne. Jorden består av 0,001 prosent diamant, ifølge en pressemelding fra Arizona State University.

Men på planeter med mye karbon kan det være annerledes, viser en ny studie publisert i tidsskriftet The Planetary Science Journal.

Faktisk kan store deler av enkelte planeter bestå av diamant og silisiumdioksid.

Silisiumdioksid finnes blant annet i kvarts på jorden.

- Disse eksoplanetene er ulikt noe annet i vårt solsystem, sier lederen av studien Harrison Allen-Sutter, ved Arizona State University.

Solsystemer med mer karbon

Planetene i et solsystem blir formet av den samme gass-skyen som stjernen.

Om det er mindre karbon sammenlignet med oksygen, vil man kunne få planeter som ligner jorden, ifølge pressemeldingen.

Jorden er oksygenrik, og silikater og jern er de vanligste mineralene i det indre, ifølge en forskningsartikkel fra 2012.

Men i andre solsystemer kan det være annerledes. De kan ha mer karbon i forhold til oksygen.

Da vil karbid være dominerende i mineralene. Karbid er kjemiske forbindelser mellom karbon og andre grunnstoffer.

Forskerne har satt frem en hypotese om hva som skjer i en karbonrik planet dersom forholdene ligger til rette:

Om det er vann tilstede, vil innsiden av planeten omdannes til diamant og silisiumdioksid. Vann er vanlig i universet.

En karbonrik planet med silisiumkarbid i det indre transformeres ved hjelp av vann til å inneholde diamant og silisiumdioksid. Metan og hydrogen produseres i prosessen.

Høyt trykk

Harrison Allen-Sutter og kolleger testet ideen i et eksperiment.

De brukte en ambolt av diamant. Den brukes for å lage høyt trykk og består blant annet av to perfekte diamanter som står mot hverandre.

I midten plasseres en prøve som skal få gjennomgå et ekstremt trykk. Diamantene presses hardt mot hverandre.

Diamant-ambolter brukes blant annet for å undersøke forholdene inne i planeter. Og det er nettopp det forskerne ville se på.

De presset sammen silisiumkarbid og vann. Så brukte de laser til å varme det opp.

Bilde av en diamant-ambolt-celle.

Ble til diamant

Som forventet, reagerte silisiumkarbid med vann og ble til diamant og silisiumdioksid.

Det samme kan skje under overflaten på noen karbonrike planeter, mener forskerne.

Det gir en planet som er helt ulik steinplanetene i vårt solsystem.

Sannsynligvis er slike planeter ubeboelige, ifølge pressemeldingen.

Diamantplaneten vil være for hard til å være geologisk aktiv, og atmosfæren dårlig egent for liv.

- Uansett beboelighet er dette et ytterligere trinn for å hjelpe oss å forstå og karakterisere våre stadig økende og forbedrede observasjoner av eksoplaneter, sier Allen-Sutter.

Ideen om at det finnes eksoplaneter av diamant ble lansert av Marc Kuchner og Sara Seager i 2004, ifølge en tidligere artikkel i forskning.no.

Disse karbonverdenene ble beskrevet med at de kunne ha en overflate av grafitt, som i blyanter, og elver av metan eller sjøer av tjære. Under kunne karbonplanetene skjule en gedigen diamant.

55 Cancri e ble foreslått å være en karbonrik planet i 2012, ifølge Space.com. Men senere undersøkelser tyder på at det ikke stemmer.

Eldgamle døde stjerner, hvite dverger der ute, kan også bli til en slags diamant ved at karbon krystalliseres i kjernen.

H. Allen-Sutter, E. Garhart, K. Leinenweber, V. Prakapenka, E. Greenberg & S.-H. Shim: «Oxidation of the Interiors of Carbide Exoplanets», The Planetary Science Journal, 26. august 2020.