Nå kan Tatooine og Vulcan bli virkelige planeter

International Astronomical Union gir offentligheten mulighet til å navngi eksoplaneter.

Kepler 186 f er foreløpig den planeten eksperter har mest tro på at kan huse liv. Den ble oppdaget i år, og får derfor ikke nytt navn i denne omgangen. (Foto: NASA/Reuters)

I samarbeid med

HD 11964 c, OGLE-06-109 L og Gliese 876 b er tre typiske, men ikke utpreget velklingende, navn på eksoplaneter.

Nå åpner International Astronomical Union (IAU) for at Hvermannsen kan få bli med på å bestemme eksoplanetnavn.

Dette kan føre til at navn som tidligere har vært forbeholdt fiktive planeter – for eksempel Vulcan (Star Trek) og Tatooine (Star Wars) – får representere faktiske himmellegemer.

30 nye navn

IAU har plukket ut 305 planeter, alle oppdaget før 2009, som nå har en sjanse til å få nye navn.

I første omgang er det bare astronomiklubber og ideelle organisasjoner med spesiell interesse for astronomi som kan bidra, da med å foreslå navn. I mars neste år åpner så avstemningen. Da kan hvem som helst være med på å stemme på navneforslagene.

IAU har fastsatt enkelte retningslinjer: Navnet skal inneholde maksimalt 16 tegn, ikke være støtende, ikke være navnet på et nålevende menneske, ikke ligne for mye på et eksisterende planetnavn, og ikke være knyttet til politiske, militære eller religiøse aktiviteter.

Ikke alle de 305 planetene på lista kommer til å få nytt navn – IAU sier at det blir mellom 20 og 30, litt avhengig av responsen.

– Kan øke interessen

IAU påpeker at mennesker har navngitt himmellegemer i årtusener, lenge før foreningen fikk jobben med å gjøre dette i 1919.

– Jeg tror det er en god idé å la mannen i gata være med på å bidra, det synliggjør både astronomi og IAU, sier Martin Barstow, IAU-medlem og sjef for Royal Astronomical Society, til The Guardian.

Pål Brekke ved Norsk Romsenter er enig.

– Jeg synes også det er en god idé. Dette skaper ofte stor entusiasme blant folk og vil også kunne øke interessen for fagfeltet og naturfag generelt. Vi har sett dette tidligere også, for eksempel da SOHO-prosjektet inviterte til kometjakt, sier han til NRK.no.

Her er reglene for navnekonkurransen.