Mulig beboelig planet bare 42 lysår unna

Den nyoppdagede super-jorda suser akkurat så langt fra stjerna si til at overflata kan inneholde flytende vann, og dermed liv.

Kunstnerisk framstilling av planeten HD40307g i forgrunnen, med dvergstjernen HD40307 og to av de andre planetene i systemet bakenfor. Atmosfæren og kontinentene er foreløpig rein fantasi. (Foto: (Illustrasjon: J. Pinfield/ RoPACS network, University of Hertfordshire))

Det er for så vidt ingen nyhet at det sirkler planeter rundt HD 40307, en bedagelig gammel dvergstjerne like i nærheten av vårt eget solsystem – bare 42 lysår unna.

Men tidligere forskning har bare registrert tre kloder omkring dvergen. Ingen av dem ligger i den såkalte gullhårsonen, altså den avstanden fra stjerna som sikrer nok solenergi til å smelte vann, men ikke så mye at alt koker vekk.

NASA har tidligere gjort beregninger som viser at universet kan være fullt av slike jordlignende planeter.

Nå har Mikko Tuomi fra universitetet i Hertfordshire og kollegaene hans fått øye på tre digre planeter til. Skjønt øye og øye. Det er vel mer snakk om å oppdage noen svake, men karakteristiske signaler i nye analyser av teleskopdataene.

Uansett er konklusjonen nå at hele seks svære planetsøsken surrer rundt dvergstjerna der ute. Og det er den aller ytterste som er virkelig interessant, mener Tuomi og co.

Dag og natt

- Den lengre banen til den nye planeten betyr at klimaet og atmosfæren dens kan være akkurat riktig for liv, sier Hugh Jones i en pressemelding fra University of Hertfordshire.

- Akkurat som Gullhår likte grøten sin verken for varm eller for kald – men akkurat passe – ligger denne planeten, og månene den måtte ha, i en bane som er sammenlignbar med Jordas, noe som øker sannsynligheten for at den er beboelig.

I tillegg snurrer planten også rundt sin egen akse, slik at den får dager og netter som på jorda. Selv om planeten er hele sju ganger så stor som vår egen klode, kan det altså likevel tenkes at den kan minne litt om jorda.

- Oppdagelser som denne er virkelig spennende, og slike systemer vil bli naturlige siktemål for den neste generasjonen av svære teleskoper, både på bakken og i rommet, sier David Pinfield fra University of Hertfordshire i pressemeldinga.

Innimellom er forskerne imidlertid for raske på avtrekkeren, og de greier ikke finne igjen planeten de har oppdaget.

M. Tuomi, G. Anglada-Escude, E. Gerlach, H. R. A. Jones, A. Reiners, E. J. Rivera, S. S. Vogt, & R. P. Butler, Habitable-zone super-Earth candidate in a six-planet system around the K2.5V star HD 40307, Astronomy & Astrophysics, 8. november 2012.