Tegn til liv

26 000 lysår unna, i et område av universet hvor stjerner og planeter fødes, suser livets byggesteiner rundt i ensomheten.

To av de virkelig store spørsmålene som romforskningen en gang kan gi oss et svar på, er følgende:

Hvordan ble livet til? Og er vi alene i universet?

Nå mener et team av europeiske forskere de kan ha funnet et nytt spor i mysteriet, skriver Science.

Langt der ute, i en region av rommet hvor nye stjerner fødes og planeter kan formes, har forskerne oppdaget et sukker. Og ikke hvilket som helst sukker heller. Mye tyder på at det er glycolaldehyd som svever rundt der ute.

For alle som ikke nå jumper i stolen av ren opphisselse, kan vi avsløre at glycolaldehyd er et enkelt sukker som kan danne stoffet ribose. Og stoffet ribose er en av ingrediensene i RNA, en type arvestoff.

Dette betyr altså at noen av de viktigste ingrediensene for liv kanskje kan være til stede på mange av planetene der ute, helt fra de dannes, skriver Science.

Bra sted for liv

Forskerne fant den søte bestanddelen i liv med radioteleskopet IRAM i Frankrike, mens de undersøkte G31.41+0.31, som verken er et regnestykke eller en brunost, men altså et område i rommet.

G31.41+0.31 ligger langt unna den intense strålinga i midten av Melkeveien. Det betyr at liv som måtte oppstå der kan ha en sjanse til å overleve, tror forskerne. Dessuten mener de det er ganske interessant at det omtalte sukkeret skulle finnes akkurat her.

Funnene antyder nemlig at molekylet kan være vanlig i alle områder hvor stjerner og planeter formes, tror forskerne.

Men selv om entusiasmen er stor, hører det med til historien at veien er lang mellom svevende glycolaldehyd og liv.

Kometer

Det er ikke en gang sikkert at molekylene overlever de voldsomme kreftene som herjer på nyfødte planeter.

Men likevel. Det kan jo hende at livets byggesteiner kan ankomme når planetene er ferdig med den første voldsomme spedbarnsperioden, spekulerer astrobiologen Michael Mumma fra NASA, i følge Science.

Det virker for eksempel som om det viktige sukkeret finnes i områder hvor de også kan bakes inn i kometer, mener han.

Og da kunne det jo for eksempel hende at kometene kunne levere livsingredienser til en ung planet?

Science: Most Planets May Be Seeded With Life