Charon sett av New Horizons. Overflaten er ruglete og har flere farger. (Foto: NASA/JPL)

Charons fjell og daler

Plutos måne Charon har kanskje vært igjennom noen voldsomme traumer.

Pluto har fått mye oppmerksomhet i det siste. Den 14. juli fløy New Horizons forbi Pluto, Charon og de andre månene i det lille systemet.

Månen Charon har nesten blitt forsømt i det siste, men New Horizons har fanget fantastiske detaljer på overflaten til månen.

Før New Horizons kom på besøk, har bilder av Charon vist en uformelig klump. Nå ser forskerne at det finnes daler, fjell og fargevariasjoner på overflaten. Charon er en veldig stor måne i forhold til Pluto, og danner nesten et dobbeltplanetsystem med Pluto.

Atter slike fjell og dalar

Noe av det mest slående på Charons overflate er en enorm og dyp dal som strekker seg over hele siden som har blitt fotografert. Sannsynligvis går den også rundt hele månen, ifølge NASA.

Dalen er mer enn 1700 kilometer lang, består av lange, dype partier. NASA skriver at dalen kan være et tegn på brutale hendelser i Charons historie.

– Det kan se ut som om hele skorpen har sprukket på et tidspunkt, sier John Spencer på nettsidene til NASA. Han jobber i geologi-teamet til New Horizons ved Universitetet i Boulder, Colorado.

Et stort område sør for dalen er mye glattere enn andre steder på månen. Dette kan bety at overflaten er yngre på denne sletten enn andre steder. Dette kan kanskje henge sammen med hvordan den gigantiske dalen ble til.

Charon i helfigur. Legg merke til den enorme dalen på overflaten. (Foto: NASA/JPL)

Frossent hav

Forskergruppen leker med tanken på at det kan ha eksistert et stort hav under Charons overflate. Dette havet har fryst til på et eller annet tidspunkt, og vannet har utvidet seg.

Dette kan ha vært nok til å sprekke opp overflaten, og åpnet isvulkaner. Vannbasert lava kan ha dekket sletten, slik at overflaten fikk et nytt trekk.

Dette er bare en teori, og forskerne må samle mer kunnskap om Charon før de kan vite hva som faktisk har skjedd på den lille månen.

Forskerne har også oppdaget et nedsenket fjell på overflaten. Det ligger i et slags søkk, og NASA kaller det for "Fjellet i en vollgrav". (Foto: NASA/JPL)

Men det kommer snart mer kunnskap. Siden New Horizons er så langt unna jorda, er det ikke snakk om en rask bredbåndslinje. Det kommer stadig nye bilder og målinger fra den lille sonden, som stadig fjerner seg lengre og lengre vekk fra oss.

Nå reiser New Horizons videre inn i Kuiper-beltet, et område i solsystemet som består av massevis av små objekter. Pluto er en av de største dvergplanetene vi vet om i dette beltet.

Det kan være at sonden kan få et glimt av noen andre objekter i dette mystiske beltet.

NASA - Charon