Steinteknologi enda eldre

Amerikanske paleontologer har spadd opp menneskeskapte steinblader som er over en halv million år gamle. De er 150.000 år eldre enn noe lignende funn.

En steinkjerne nede til venstre, og tre av bladene som nettopp ble funnet i Kenya. (Foto: Cara Roure Johnson og Sally McBrearty/University of Connecticut)

- Dette er den eldste kjente forekomsten av blader, sier Cara Roure Johnson, en av forskerne bak funnet, ifølge ScienceNow.

Men hvem var det som hugde til disse knivaktige steinene, for over 500.000 år siden?

Forskerne er rett og slett ikke helt sikre. Men de har en mistanke. I den samme formasjonen ble det nemlig også funnet to underkjever, som antageligvis stammer fra menneskeartene Homo heidelbergensis eller Homo rhodesiensis.

Historie i endring

Historien om de første menneskene som lagde steinblader har endret seg temmelig dramatisk i løpet av ganske kort tid, skriver Science.

Det er ikke så lenge siden forskerne mente at det å kakke ut et steinblad av en diger klump, krever så mye planlegging og mental tilstedeværelse at bare moderne mennesker (Homo sapiens) kunne klare det.

Først mente man at de tilhugde steinredskapene var et kjennetegn ved folkene som levde i den sene steinalderen, som begynte for 40.000 år siden.

Senere dukket det opp nye funn som flyttet de første steinbladene tilbake til tida for 200.000 år siden, da det moderne mennesket oppstod i Afrika.

Nylig ble oppfatningen om steinsakene utfordret igjen. Da hadde noen forskere børstet fram 380.000 år gamle redskaper i Midt-Østen og nesten 300.000 gamle blader i Europa. Kanskje neandertalerne hadde lagd dem?

Og nå er det altså afrikanske funn som flytter oppfinnelsen av steinblader enda lenger tilbake.

Uventet sofistikert

Nylig oppdaget paleontologene Cara Roure Johnson og Sally McBrearty fraUniversity of Connecticut nettopp slike tilhugde steinblader på fem ulike steder i Baringoregionen i Kenya.

To av utgravningsstedene i den såkalte Kapthurin-formasjonen daterer tilbake til mellom 509.000 og 543.000 år siden.

Hvem som enn hakket ut disse redskapene må ha vært mye mer sofistikerte enn vi har trodd, mener andre forskere ifølge ScienceNow.

Men de advarer også om at det antageligvis trengs mer enn ett funn for å overbevise verdens forskere om at et så dramatisk gjennombrudd kom så tidlig i menneskenes historie.

Forskningen ble lagd fram på det årlige møtet i the Paleoanthropology Society.

ScienceNow: Oldest Stone Blades Uncovered