- Vulkaner drepte dinosaurene

I historien om dinosaurenes undergang, er det vanlig å skylde på en diger meteoritt. Noen forskere mener ansvaret heller bør ligge hos indiske vulkaner. Nye funn ble presentert denne uken.

- En serie monumentale vulkanutbrudd i India kan ha drept dinosaurene for 65 millioner år siden, mener paleontologen Gerta Keller ved Princeton University i New Jersey.

Denne ideen er ikke ny, men nå kommer forskeren med det hun mener er nye beviser for at teorien stemmer.

Chicxulub

Meteorittnedslag har gjennom tidene fått dramatiske konsekvenser for miljøet og livet på jorda.

Mange forskere mener for eksempel at det var det gigantiske nedslaget i Mexicobukta, det såkalte Chicxulub- krateret, som utryddet dinosaurene for godt.

Nedslaget friga energi tilsvarende en milliard megatonn TNT, noe som er flerfoldige ganger sterkere enn jordas samlede atomvåpenarsenal.

Dette etterlot seg en kraterstruktur med diameter på nærmere 200 kilometer. Den vanlige teorien har vært at nedslaget skapte så store klimaendringer at dinosaurene, og mange andre arter, ikke klarte seg.

K-T-grensen

Ett eller annet skjedde i alle fall den gangen for rundt 65 millioner år siden. Forskerne snakker gjerne om K-T-grensen, fordi hendelsen markerer slutten på den geologiske perioden kalt krittiden (K), og begynnelsen på tertiær (T).

Forslagene til hva som faktisk fant sted er mange, og inkluderer alt fra kosmisk stråling, metanutslipp fra havbunnen, varme, kulde og meteorittnedslag, til voldsomme vulkanutbrudd.

Keller og kollegaene mener at vulkanutbruddene som dannet de enorme Deccan traps, et flere tusen kvadratkilometer stort lavaområde i India, var så kraftig at gassene skapte klimaendringer som tok kverken på dinoene.

"Dette bildet av Deccan traps viser lag på lag med lava. Utbruddene var større en noe vulkanutbrudd i moderne tid. På sitt tykkeste er Deccan traps 2,7 kilometer. Området dekker rundt 500 000 kvadratkilometer. Utbruddene kan ha vart i et par millioner år."

- Deccan traps er nå hovedmistenkt i det mest berømte og vedvarende paleontologiske mordmysteriet, mener forskergruppen bak de nye funnene.

Planktonfossiler

De har nemlig funnet fossiler av små planktonfossiler, fanget mellom lavalagene, som gjør det mulig å tidfeste vulkanutbruddene til K-T-grensen.

- Dette er første gang vi kan knytte hovedfasen i Deccan traps-utbruddene til masseutryddelsen, sier Keller i en pressemelding.

Sammen med kollegaene presenterte hun funnene under det årlige møtet i Geological Society of America.

De mener vulkanutbruddene vil ha ført til enorme mengder svoveldioksid i atmosfæren. Faktisk hevder de at utbruddene forårsaket mange ganger mer svoveldioksid og karbondioksid i atmosfæren enn meteoritten i Mexicobukta.

Tilhengerne av meteoritt-teorien har selvfølgelig vært raskt ute med sin kritikk, og saken er definitivt ikke avklart enda.

Kanskje vulkanutbruddene og meteoritten kan dele på ansvaret?

The Geological Society of America: Dinosaur Deaths Outsourced to India?