Gammel kamuflasje

Avansert kamuflasje er ingen nymotens greie. Allerede for 47 millioner år siden fantes det insekter som latet som om de var blader.

Det var Sonja Wedmann fra Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität og kollegaene hennes som børstet fram den lille skapningen, som hadde ligget fint presset i sedimentene ved Messel i Tyskland i 47 millioner år.

Insektet, som har fått navnet Eophyllium messelensis, minner om en type fossile planteblader som er funnet i samme område, forteller forskerne.

Dermed var det lille dyret antageligvis godt rustet til å gjemme seg for fiendene, som på det tidspunktet kan ha vært fugler og flaggermus, og våre tidlige forfedre - primatene.

Fossilet ligner dessuten ganske mye på dagens insekter i bladkamuflasje, mener forskerne. Det tyder på at strategien er både gammel og vellykket.

"Phyllium celebicum - et moderne insekt med bladkamuflasje."

Insekter som bruker samme taktikk i dag er i tillegg kløppere til å sitte bom stille, og å skjelve som blader i vinden.

Wedmann og kollegaene ser slett ikke bort ifra at det lille fossilet en gang kunne gjøre det samme.

S. Wedmann, S. Bradler & J. Rust, The first fossil leaf insect: 47 million years of specialized cryptic morphology and behaviour, Proceedings of the National Academy of the Sciences, PNAS Early Edition, 25. - 29. desember 2006.