Nye dinosaurer Down Under

En sauebonde snublet over et digert dinosaurbein, og ble en slags utløser for oppdagelsen av tre nye arter. Australia er tilbake på dinosaurkartet.

Kjøtteteren Banjo til høyre, (Australovenator wintonensis) og planteeterne Matilda (Diamantinasaurus matildae) og Clancy (Wintonotitan wattsi) i midten er her samlet på ett brett. (Tegning og copyright: Travis R. Tischler, Australian Age of Dinosaurs.)

De første store dinosauroppdagelsene i landet siden 1981 er publisert i tidsskriftet PLoS ONE.

Det antas at de tre dinosaurene var i full vigør for 98-100 millioner år siden, i den midtre Kritt-perioden.

- Dette er Australias fineste paleontologiske øyeblikk, mener leder David Elliott ved Australian Age of Dinosaurs, den australske dinosaursamlingen, i en pressemelding.

På utgravningsstedet vest i Queensland (Winton-formasjonen) viste det seg å være mange fossiliserte knokler.

Her er trioen

De første funnene på stedet ble gjort i 2006. Siden den gangen har forskerne funnet 400 bein. Nå er tre nye arter beskrevet.

Banjo (Australovenator wintonensis) framsto som en fryktinngytende og rask kjøtteter med svært skarpe klør og tenner. Antakelig var den fem ganger så stor som en velociraptor, et artsnavn som ble kjent for mange i kjølvannet av Jurassic Park-filmene.

Banjo, en theropod, antas å ha vært fem meter lang, 1,5 meter høy ved hofta og ha veid 500 kilo.

Her har vi Banjo, (Australovenator wintonensis), en fryktinngytende kjøtteter med skarpe tenner og klør. (Tegning og copyright: Travis R. Tischler, Australian Age of Dinosaurs.)

Matilda (Diamantinasaurus matildae) spiste planter, og var trolig 18-20 meter lang. (Tegning og copyright: Travis R. Tischler, Australian Age of Dinosaurs.)

Matilda (Diamantinasaurus matildae) var på sin side en stor planteeter med lang hals.

Matilda var trolig 15-16 meter lang, og 2,5 meter høy ved hofta. Den minner litt om en flodhest i kroppen, og veide 15-20 tonn.

Tredjemann på laget, Clancy (Wintonotitan wattsi) var også en stor planteeter, 15-16 meter lang, og sannsynligvis en del høyere enn Matilda.

Vekten på sistnevnte var 10-15 tonn. Begge tilhører sauropod-gruppen av dinosaurer.

Clancy (Wintonotitan wattsi) var også en stor planteeter, enda høyere enn Matilda. (Tegning og copyright: Travis R. Tischler, Australian Age of Dinosaurs.)

- Tilbake på kartet

- Australia er tilbake på dinosaurkartet. Det er 75 år siden den siste langhalsen ble påvist her, sier forsker Scott Hocknull ved Queensland Museum i et radionintervju med BBC News.

Hva så med bonden? Joda, han har visstnok åpnet sin egen knokkelutstilling. Du kan se mer hos BBC News. Video her.

Kallenavnene til dinosaurene kommer for øvrig fra universet til den australske poeten Andrew Barton “Banjo” Paterson (1864-1941), som står bak det som etter hvert er blitt landets uoffisielle nasjonalsang, nemlig Waltzing Matilda.

Hocknull SA, White MA, Tischler TR, Cook AG, Calleja ND, et al. 2009. New Mid-Cretaceous (Latest Albian) Dinosaurs from Winton, Queensland, Australia. PLoS ONE 4(7): e6190. doi:10.1371/journal.pone.0006190