Sunne grep kan forebygge nyrestein

Nyresteiner slår gjerne ned som smertelyn. Å bytte ut godstolen med litt jevnlig mosjon kan redusere risikoen for å utvikle slike smertefulle steiner.

Publisert
Nyrer og urinledere. (Foto: (Illustrasjon: Colourbox))
Nyrer og urinledere. (Foto: (Illustrasjon: Colourbox))

Nyrestein

Nyrestein er faste partikler i nyren og i urinlederen.

Stein i urinveiene er faste, harde strukturer som er dannet ved utfelling av uorganiske eller organiske salter i urinen.

Nyrestein kan variere i størrelse fra å være som sandkorn (nyregrus) til masser som fyller hele nyrebekkenet og dets forgreninger.

Det kan foreligge én enkelt stein eller flere.

Kilde: Store norske leksikon

Det antyder nye resultater fra en studie av 84 000 amerikanske kvinner.

- Selv små mengder med aktivitet kan redusere faren for nyrestein. Du trenger ikke løpe maraton, og intensiteten i aktiviteten ser ikke ut til å spille noen rolle.

Det sier Mathew Sorensen ved University of Washington School of Medicine, i en pressemelding.

Han opplyser at den positive effekten var tydeligst blant kvinnene som enten løp én time i uken med moderat intensitet, gikk to-tre timer ukentlig eller bedrev rundt fire timer hagearbeid.

Høyere kalioriinntak øker også risikoen

Kvinnene var i alderen 50-79 år, og hadde alle vært gjennom overgangsalderen. De er med i studien Women's Health Initiative, som er startet av amerikanske helsemyndigheter.

Forskerne har sett på kvinnenes kosthold, fysisk aktivitet og steindannelse siden 1990-årene.

Resultatene viser at fysisk aktivitet kan gi 30 prosent redusert risiko for å få nyrestein.

Samtidig kan det å spise mer enn 2200 kalorier daglig øke kvinnenes risiko for å få nyresteiner med inntil 42  prosent.

Fedme en risikofaktor for at uønskede steiner dannes, påpeker forskerne.

- Økning blant kvinner

Forekomsten av nyrestein øker, da særlig blant kvinner, ifølge forskerne, selv om det totalt sett er flere menn som rammes.

- Å være bevisst på kaloriinntaket, passe på vekten og gjøre en innsats for å være aktiv, er viktig for å styrke helsen som helhet, og når det gjelder nyrestein spesielt, minner Sorenson om.

I en lederartikkel i samme utgave av tidsskriftet påpeker John Lieske ved amerikanske Mayo Clinic at siden studien kun er utført på kvinner etter menopausen, bør undersøkelsen gjentas i andre grupper.

Flere faktorer spiller inn

Forskning de siste 10-15 årene har uansett styrket antakelsen om nyresteiner ikke bare dannes fordi det skjer noe isolert i nyrene.

Også faktorer som overvekt/fedme, diabetes, stoffskifteproblemer og hjerte- karsykdom kan spille en rolle, opplyser American Society of Nephrology.

Dette betyr ikke at alle grupper er i risikosonen. Folk under 20 år bør neppe bekymre seg nevneverdig for å få nyrestein, selv om enkelte barn kan bli rammet.

Det er hos folk fra 30 år og oppover at tilstanden forekommer ganske hyppig.

Smerte er typisk symptom

Å merke at man har nyrestein er ellers ingen hyggelig opplevelse. Nyresteinssmerter er faktisk blant de sterkeste vi kan oppleve, ifølge Store norske leksikon.

Smerter er i det hele tatt et typisk symptom på nyrestein. De kan for eksempel opptre som kraftige og takvise i siden.

Steiner som ikke kommer ut selv, opereres ut, knuses med sjokkbølgeterapi eller ved at et lite instrument føres opp i irunveiene, opplyser Helsenorge.no. Steiner som er mindre enn 10 mm kommer ut selv gjennom urinveiene.

Referanse:

Mathew D. Sorensen, m.fl. Activity, Energy Intake, and Obesity and the Risk of Incident Kidney Stones in Postmenopausal Women. 12. desember 2013, doi: 10.1681/ASN.2013050548 Sammendrag