James Watson har vært svært viktig for forskningen på gener, men mange reagerer sterkt på menneskesynet hans. (Foto: Ivan Sekretarev/AP/NTB scanpix)

DNA-oppdager fratatt ærestitler etter rasistiske uttalelser

Nobelprisvinner James Watson misbruker forskning for å rettferdiggjøre fordommer, mener hans tidligere arbeidsgiver.

– Det er en forskjell i gjennomsnitt mellom svarte og hvite i IQ-tester. Jeg vil si at forskjellen er genetisk, sa biolog James Watson nylig i en TV-dokumentar.

Det koster ham ærestitlene hos den tidligere arbeidsgiveren forskningslaboratoriet Cold Spring Harbor Laboratory (CSHL), melder flere medier.

Se deler av intervjuet med Watson hos The Independent

Watson vant nobelprisen i medisin i 1962 sammen med to andre forskere for å ha oppdaget hvordan DNA er bygd opp.

Den innflytelsesrike amerikaneren var også med på å starte det store prosjektet Human Genome Project for å kartlegge det menneskelige genomet.

– Hensynsløse meninger

Men Watsons gjentatte rasistiske kommentarer ble dråpen for laboratoriet han en gang ledet.

Nå har de tatt fra ham alle titler som knyttet 90-åringens navn til arbeidsplassen.

«Watsons uttalelser er kritikkverdige, ikke støttet av vitenskap og på ingen måte representative for CSHL. Laboratoriet fordømmer misbruk av forskning for å rettferdiggjøre fordommer», skriver ledelsen i en uttalelse på nettsidene til CSHL.

De kaller meningene hans for hensynsløse.

Omstridt person

Sitatet i dokumentaren er bare en av mange kontroversielle uttalelser som den amerikanske vitenskapsmannen har kommet med opp gjennom årene.

I 2007 sa han i et intervju med den britiske avisa The Sunday Times at han var pessimistisk på Afrikas vegne fordi «intelligensen deres ikke er den samme som vår» og at selv om han skulle ønske at alle var like, «vet folk som har med svarte ansatte å gjøre at det ikke stemmer».

Dette vakte sterke reaksjoner, og Watson måtte slutte i jobben ved laboratoriet CSHL. Æresbevisningene har han altså beholdt fram til nå.

Watson beklaget den gangen uttalelsene.

Gjentar fordommer

Nå gjentar han likevel altså påstandene i dokumentaren «American Masters: Decoding Watson» fra den amerikanske kringkasteren PBS. Der svarer han nei på spørsmål om han har endret syn på forholdet mellom rase og intelligens.

– Jeg skulle gjerne sett kunnskap som sa at miljø er viktigere enn arv. Men jeg har ikke sett den kunnskapen, sier Watson i dokumentaren.

Regissør Mark Mannucci sier til den amerikanske avisa The New York Times at han forsikret seg flere ganger om at den aldrende Watson virkelig mener det han sier.

Forskere som avisa har snakket med, avviser at det finnes forskjeller på gruppenivå i intelligens mellom svarte og hvite som skyldes biologi.

Nedsettende om kvinner og homofile

Watson har ikke bare snakket nedsettende om svarte. Også kvinner, overvektige og homofile har fått gjennomgå. Den britiske avisa The Independent lister opp eksempler på det Watson har sagt tidligere.

Han mener blant annet at hvis vi noensinne skulle finne et gen som avslører seksuell legning, bør kvinnen kunne velge bort det om hun ikke vil ha et homofilt barn.

I 2008 sa Watson at han ikke ser på seg selv som en rasist, ifølge Wikipedia.

– I den grad jeg har såret folk, beklager jeg selvfølgelig det, sier han i den nye PBS-dokumentaren, ifølge The New York Times.

Avisa skrev om de kontroversielle uttalelsene i dokumentaren allerede for to uker siden og prøvde å få tak i Watson. Han kunne ikke svare fordi han ble innlagt på sykehus i oktober etter en bilulykke.

Heller ikke CNN har lyktes i å få en kommentar fra Watson.