Ny mygg, ny bekymring

En malariamygg som foretrekker uteliv framfor å suge blod innendørs, er oppdaget. Den kan bidra til å forklare hvorfor sykdommen ikke har latt seg knekke.

Anopheles gambiae. (Foto: The Public Health Image Library)

Malariaforskere flest har trodd at den parasittbærende myggen Anopheles gambiae helst vil stikke innendørs.

Nå peker nytt funn mot utgangsdøra. En undergruppe av myggen oppholder seg heller i friluft, også i voksen alder, antyder resultatene.

Det melder både Science NOW og Nature news på sine nettutgaver.

Myggene kalles Goundry, og kan potensielt spille en viktig rolle for overføring av  den alvorlige parasittsykdommen til mennesker.

Hviket blod vil myggen ha?

En ting er at dette sporet så langt har vært ukjent, en annen ting er at denne karen lettere får parasitten i seg.

Men; det er ikke sikkert at Goundry, oppkalt etter en landsby i Burkina Faso der myggen ble oppdaget, utgjør noen stor trussel for oss tobente.

Forskerne bak studien har nemlig ikke kunnet fastslå hvorvidt den suger menneskeblod.

Resultatene skaper likevel bekymring, fordi muligheten er til stede. Men det kan hende at Goundry nøyer seg med for eksempel sau og geit.

- Kan ha fått forsprang

For å finne mer ut av dette, må individer av myggen fanges i vill tilstand. Det er forskerne nå i gang med ved hjelp av feller med dyre- og menneskelukt.

- Å samle mygg utendørs er vanskelig, og det kan være noe av forklaringen på at denne undergruppen så lenge har unnsluppet forskernes lupe, mener medforfatter på studien, Kenneth Vernick, ved Pasteur Institute i Paris.

Hør et sammendrag av studien og se stillbilder som blant annet viser innsamling av larver i dammer, malariatester og et bilde fra innsiden av en myggmage.

(Video © Science/AAAS. Bilder: Kenneth Vernick, kommentarer ved Brandon Bryn)

Til studien samlet forskerne blant annet larver av A. gambiae. 43 prosent var genetisk like voksne innendørsmygg. De resterende 57 prosentene skilte seg klart ut, og ble ikke funnet inne i voksen utgave.

Vernick frykter ifølge Science NOW at fokuset på å begrense smitte innendørs, ved for eksempel å bruke myggnett og insektspray, kan ha gitt utemygg et utviklingsmessig forsprang.

A Cryptic Subgroup of Anopheles gambiae Is Highly Susceptible to Human Malaria Parasites. M.M. Riehle, et al. Science, 4. Februar 2010. Sammendrag her.