Planter – ikke helt grønnsak

Planter kan være smartere enn vi tror. Ny forskning tyder på at amerikanske ørkenbusker ikke bare kan sende beskjeder til hverandre. De kommuniserer til og med bedre med slekta.

Den snakkende busken, Artemisia tridentata, ser ut til å prate bedre med sine egne. (Foto: Merikanto, Wikimedia Commons)

Kan ei plante kjenne igjen seg selv?

Det er jo unektelig en fordel for eksempel å dra kjensel på sine egne rottråder, så man ikke konkurrerer beinhardt med seg selv om plass i jorda.

Forskere har tidligere sett tegn på akkurat dette.

Flere undersøkelser har vist at røtter som vanligvis hemmer veksten til rottråder fra andre planter, slakker av på forsvarstiltakene når de treffer på sine egne tråder, skriver de i rapporten som nylig ble publisert i Ecology Letters.

Men dette har bare holdt stikk når røttene sitter fast på samme planta. Hvis de kampglade røttene treffer røttene fra en stikling – altså genetisk sett nøyaktig den samme planta, selv om de to ikke sitter fast i hverandre – er det full krig.

Men nå har Richard Karban fra University of California, Davis og Kaori Shiojiri fra Tokyo University gjort et eksperiment som kan tyde på at det faktisk finnes planter som kjenner igjen sine egne stiklinger.

De forstår nemlig fjernsendte varselsignaler fra sine egne bedre enn lignende skrekkrop fra andre artsfrender.

Hjelp – vi blir spist

Forskerne tok utgangspunkt i planta sagebrush – Artemisia tridentata. Tidligere forsøk har nemlig vist at akkurat denne veksten sender ut varsler når den blir angrepet av gresshopper og andre bladknaskere – eller slemme forskere med hekksaks.

Planter av samme art som vokser i nærheten oppfatter signalene, og begynner antageligvis å lage kjemiske forsvarsstoffer som gjør dem vonde å spise eller vanskelige å fordøye, skriver forskerne.

Resultatet er i hvert fall at plantene som ligger rundt skadede busker får færre angrep fra planteetere enn andre busker, uansett om det er gresshopper eller forskere som stod for skadene.

Busken ser ut til å sende kjemiske beskjeder igjennom lufta. Da Rick Karban la tett plast rundt planta, fant han ingen tegn til at den oppfattet signalene. (Foto: Richard Karban)

Men hva slags signaler sender egentlig ei plante?

Forskerne er ikke helt sikre, men mye tyder på at det dreier seg om kjemiske stoffer som plantene slipper fri i lufta rundt seg, i omtrent tre dager etter at de er blitt skadet. Det har nemlig vist seg at planter som ikke deler luft med de skadede vekstene, ikke oppfatter signalene.

Advarer seg selv

Forskerne tror faktisk at plantene har utviklet kommunikasjonsevnen for at den enkelte planta skal kunne advare seg selv fra grein til grein. Dersom skadedyra går løs på en del av planta, kan den hurtigadvare de andre greinene, så de kan sparke forsvarsmekanismene sine i gang.

Det var akkurat dette forskere tok utgangspunkt i, da de ville teste om plantene hadde evne til å kjenne igjen seg selv. Hvis vekstene har utviklet kommunikasjonsstrategien for å kunne varsle egne greiner, vil de kanskje være i stand til å skille sine egne signaler fra signaler fra andre buskene.

Karban og Shiojiri tok stiklinger fra 30 ulike busker, og dyrket dem i egne, tette potter. Så satte forskerne pottene tilbake rundt buskene. Noen busker ble omringet av potter med egne stiklinger – altså små deler av seg selv. Andre busker fikk potter med fremmede stiklinger.

Så skadet forskerne stiklingene rundt noen av buskene, mens andre fikk være i fred. Og etterpå var det bare å vente på gresshoppene. Fire måneder senere undersøkte forskerne hvordan det hadde gått.

Best advarsel fra sine egne

Det viste seg at buskene som var omringet av uskadede stiklinger, ble hardest angrepet av småkryp. Plantene som menget seg med skadede stiklinger fra en annen busk slapp lettere unna, mens de som hadde sine egne skamferte stiklinger i nærheten, klarte seg desidert best.

På en eller annen måte klarte altså plantene å skille signaler fra egne stiklinger fra beskjedene fra fremmede planter, og reagerer sterkere på dem.

- Dette betyr at planter kan vise en mer sofistikert oppførsel enn vi hadde forestilt oss, konkluderer Karban ifølge ei pressemelding fra University of California, Davis.

R. Karban & Kaori Shiojiri, Self-recognition affects plant communication and defense, Ecology Letters, 12, 2009.

University of California, Davis: Plant Communication: Sagebrush Engage in Self-Recognition and Warn of Danger