En første blekksprut

Sånn kan det ha sett ut for 500 millioner år siden, da moderne blekkspruter ennå var en fjern drøm. I stedet svømte denne merksnodige mollusken rundt i havet.

Rekonstruksjon av Nectocaris pteryx. (Foto: Marianne Collins, © 2009)

Ny studie peker ut den hittil uklassifiserte, blekksprutliknende og antatte kjøtteter Nectocaris pteryx som et opphav til dagens fangarmbefengte fyrer.

Det lille bløtdyret har lenge vært vanskelig å plassere, men nå har to canadiske forskere gjort nettop det.

Førstereisblekksprut uten skall?

- Vi mener at denne ekstremt sjeldne skapningen er en tidlig forfar til åtte- og tiarmede blekkspruter, og andre i blekksprutklassen, forteller Martin Smith ved University of Toronto.

Eksempel på det sistnevnte er nautiloider, en gruppe skallbærende blekkspruter som det  fortsatt finnes noen få arter igjen av i dag, under slekten Nautilus.

Ulike skallvarianter var vanlige hos blekksprut som levde for lenge siden, men forskerne har ikke klart å finne at Nectocaris pteryx hadde et hardt mineralisert ytre, noe som kom som en overraskelse.

- 30 millioner år tidligere

Smith sier i et presseskriv at studien for det første har betydning fordi konklusjonen innbærer at primitive blekkspruter fantes tidligere enn antatt.

Her ses fossilet av en Nectocaris pteryx fra mellomkambrium, funnet i skiferstein i den canadiske delen av Rocky Mountains. Nærmere bestemt ved Burgess Pass i British Columbias Yoho National Park. (Foto: Jean-Bernard Caron)

- Funnet betyr at blekkspruter oppstod 30 millioner år tidligere enn man har trodd, og dessuten mye nærmere i tid til den kambriske eksplosjon, da mer komplekse dyr så dagens lys, sier Smith.

Denne såkalte eksplosjonen, som inntraff for rundt 540 millioner år siden, innebar at en rekke nye former for liv oppstod.

For det andre åpner den lille mollusken opp for nye syn på eksisterende oppfatninger om blekksprutenes opprinnelse.

Nærmere kambrisk eksplosjon

Kunnskapen om lille Nectocaris pteryx kommer etter nye fossilfunn i skiferen i Burgess Shale i den canadiske delen av Rocky Mountains.

På denne plassen, i Burgess-passet i Yoho National Park i British Columbia, har forskere gjenom årene funnet svært mange og godt bevarte fossiler. Dette er et paradis for paleontologer.

De nyoppdagede eksemplarene av den tidlige miniblekkspruten er mellom to og fem centimeter lange, ifølge University of Toronto.

Tidligere funn fra 1976

- Tidligere har all kunnskap om Nectocaris pteryx kommet fra ett enslig fossil som ble beskrevet i 1976.

- På grunn av tvetydige trekk, så har den stått uklassifisert inntil nå, forklarer Smith i et presseskriv fra universitetet.

Han er dotkorgradsstudent og førsteforfatter på studien, som publiseres i Nature.

Med seg på det vitenskapelige arbeidet har han hatt paleontologen Jean-Bernard Caron ved Royal Ontario Museum.

Martin Smith, et al. Primitive soft-bodied cephalopods from the Cambrian. Nature. 27. mai 2010.