Romsonden New Horizons har siden 2006 satt mange rom-rekorder. (Illustrasjon: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute)

Romsonde slår rekord og knipser bilde 6 milliarder kilometer fra jorden

Romsonden New Horizons har slått en 27 år gammel fotorekord.

6,12 milliarder kilometer, eller noe som svarer til 152 713 reiser rundt jorden.

Nasas romsonde New Horizons befant seg i Kuiperbeltet da den knipset et bilde av en stjerneklynge og skrev romhistorie.

New Horizons slo en 27 år gammel rekord: bilde tatt lengst fra jorden. Den forrige rekorden ble satt av Nasa-romsonden «Voyager 1» 14. februar 1990, skriver Nasa i en pressemelding.

Den forrige rekorden var tatt 6,06 milliarder kilometer fra jorden og ble altså slått med 60 millioner kilometer da New Horizons på slutten av fjoråret foreviget en stjerneklynge og to objekter fra Kuiperbeltet, som består av asteroider, dvergplaneter og kometer.

Slik ser de ut – de to objektene fra Kuiperbeltet som Nasa-romsonden har fotografert 6,12 milliarder kilometer fra jorden. (Foto: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute)

En rekordmaskin

New Horizons ble sendt opp i januar 2006 og er en del av det Nasa kaller New Frontier Missions.

Romsonden tilbakelegger 1,1 millioner kilometer om dagen og har slått en rekke rekorder.

Prosjektet fikk et av sitt helt store gjennombrudd da New Horizons i 2015 passerte Pluto.

9. desember 2017 slo den rekorden for kursendring lengst fra jorden.

Romsonden har for tiden kurs mot et Kuiperbelte-objekt som kalles 2014 MU69, som den trolig vil passere 1. januar 2019.

Hvis alt går etter planen, vil dette møtet sette enda en rekord som det planetariske møtet som har foregått lengst fra jorden.

Den grønne streken på bildet viser hvor langt New Horizons var kommet 12. februar 2018. Den røde streken viser hvor langt den har igjen før den passerer Kuiperbelte-objektet 2014 MU69. (Foto: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute)