Tvillingsøstre med rosa klær. Men noen forelder oppdager at urinen i bleien også er rosa. Nå har forskere sett på om amming bør avbrytes. (Foto: Frank May/NTB Scanpix)

Rosa bleie-syndrom er ufarlig

Mødre med barn som har rosafarget bleie kan trygt fortsette å amme, konkluderer ny studie. Barnets urin misfarges fordi morsmelken er rosa.

Ingen i forskning.nos redaksjon hadde tidligere hørt om rosa bleie-syndromet, må vi innrømme.

Men tydeligvis har dette sjeldne fenomenet vakt bekymring blant leger for om videre amming er trygt eller kan være farlig for barnet.

Den rosafargede morsmelken skyldes nemlig en bakterieinfeksjon.

Bakterie gir rosafarget morsmelk

Forskerne har funnet ut at rosafargen skyldes at moren har en bakterie kalt Serratia marcescens, som er en såkalt opportunistisk bakterie.

Dette er bakterien som har laget knallrødt pigment i en agar-kultur. (Foto: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported)

Det betyr at den vanligvis ikke gir sykdom dersom immunforsvaret er i orden. Rosafargen skyldes at bakterien produserer et knall rødt pigment i romtemperatur.

Slike opportunistiske infeksjoner kan forekomme hos pasienter som får antibiotikabehandling, som har HIV, har gjennomgått transplantasjoner eller som får cellegiftbehandling.

Soppinfeksjon er et annet eksempel på slike opportuniske infeksjoner, som kan oppstå etter antibiotikakur.

Vanligvis ufarlig

Det skyldes at den normale mikrobefloraen på slimhinnene blir forandret, slik at mikrober som vanligvis holdes under kontroll av den normalfloraen, begynner å vokse, ifølge Store medisinske leksikon.

Denne bakterien kan riktignok forårsake urinveis- og luftveisinfeksjoner.

Derfor har leger og foreldre vært usikre på om ammende mødre kan smitte barnet.

Men konklusjonen i tidsskriftet Breastfeeding Medicine bør berolige. De kan trygt fortsette å amme, dersom babyen ellers virker frisk.

10 babyer undersøkt

Forskere ved Universitetet i Virginia School of Medicine undersøkte først en 11 uker gammel baby som var behandlet for å være litt fjern og som tisset rosa i bleien.

Moren rapporterte også at ammeinnleggene hadde rosa lekkasjer.

I tillegg gikk forskerne gjennom lignende studier som omhandlet ni andre spedbarn.

Forskerne konkluderte med at det ikke er holdepunkter for at behandling er nødvendig når babyen ellers virker frisk, og ikke får påvist infeksjoner.

Mødre bør bli beroliget om at de kan fortsette å amme, konkluderer de. Ifølge forskerne har det ikke tidligere vært retningslinjer for hvordan leger og foreldre skal forholde seg hvis morsmelken er rosa.

– Leger bør ha kjennskap til at denne bakterien generelt ikke er sykdomsgivende, og at de bør undersøke babyen før de fraråder amming, sier Arthur I. Eidelman, som er sjefredaktør i tidsskriftet Breastfeeding Medicine.

L. Quinn mf: Serratia marcescens Colonization Causing Pink Breast Milk and Pink Diapers: A Case Report and Literature Review. Breastfeeding Medicine, 30. april 2018. doi.org/10.1089/bfm.2018.0002