Bare et par av de 26 studiene som forskere har gjennomgått, sammenlignet effekten av å drikke litt alkohol i graviditeten med det å ikke drikke i det hele tatt. (Foto: Shutterstock / NTB scanpix)

Uvisst om litt drikking i i svangerskapet er skadelig for barnet

Det er veldig få studier om risikoen ved å drikke litt mens du er gravid. Nettopp derfor mener forskere at du bør skru igjen korken helt.

Forskningsgrunnlaget er tynt for å si at det å drikke mindre mengder alkohol i svangerskapet skader fosteret. Det mener britiske forskere etter å ha gått gjennom forskningen på feltet.

Det til tross for at de fleste gravide lurer på dette, innvender forskerne som har publisert sine resultater i tidsskriftet BMJ Open.

Mange gravide bekymrer seg over alkoholen de drakk før de oppdaget at de var gravide. En undersøkelse gjort for Helsedirektoratet blant 400 norske kvinner tydet på at dette gjelder omtrent én av tre. Blant de som bekymret seg var det mange som bare hadde drukket litt alkohol.

De trenger mest sannsynlig ikke bekymre seg over å ha tatt en drink, men fordi forskningen er så usikker, er det riktig å anbefale at svangre damer ikke skal drikke i det hele tatt, mener forskerne bak den nye oversiktsstudien.

For tidlig fødsel

Det er ikke lett å forske på dette spørsmålet. Du kan ikke gjøre et eksperiment hvor noen gravide drikker alkohol og andre ikke. Det er verken lov til å gamble med helsa til fødte eller ufødte mennesker på denne måten.

Det er godt kjent at barnet kan få alvorlige hjerneskader av morens alkoholbruk mens hun bærer det i magen.

Derfor bruker forskere andre former for studier. De kan for eksempel hente informasjon fra større undersøkelser av kvinner over tid, finne ut om de har drukket mens de var gravide, og eventuelt hvor mye. Og har de spontanabortert eller født for tidlig?

Og ikke minst – har barnet fått problemer i utviklingen sin og kan det ha sammenheng med mors drikking?

De britiske forskerne gikk gjennom et stort antall studier om alkohol og graviditet og fant fram til 26 gode studier om temaet, med tilsammen nær 300 000 deltakere.

Men de fant de bare et par studier i bunken som sammenliknet det å drikke opp til fire enheter i uka, som forskerne betegner som “lett drikking” - med å ikke drikke noe.

Basert på oversikten de har fått, mener de likevel å kunne si et par ting: Det å drikke opptil fire enheter med alkohol i uka i gjennomsnitt gjennom graviditeten er koblet til en åtte prosent økt risiko for å føde en baby som er mindre enn normalen. Dette gjaldt når forskerne sammenlignet med mødre som ikke drakk en dråpe.

I tillegg så forskerne en økt fare for å føde for tidlig, men dette funnet er de ikke helt sikre på.

Mangelen på gode data viser hvor vanskelig det er å lage gode studier som fanger opp effekten av lett alkoholdrikking, sier forskerne i en pressemelding fra BMJ.

Snakk med legen hvis du bekymrer deg

Opptil 80 prosent av kommende mødre i Storbritannia, Irland, New Zealand og Australia har drukket alkohol med baby i magen, ifølge de britiske forskerne.

En studie som Folkehelseinstituttet omtaler på nettsidene sine, av 8000 damer fra flere europeiske land, tyder på at tallet synker til under 30 prosent for britiske damer etter de har oppdaget at de er gravide.

Her i landet er det langt færre gravide som drikker når de vet de er gravide, tyder denne studien på. Bare 4,1 prosent av norske kvinner sa de gjorde dette.

Eldre og høyere utdannede har en større tendens enn andre til å drikke mens de er gravide.

Det er altså ikke sikkert at det er skadelig for barnet å ta et glass nå og da, men det er likevel stikk i strid med anbefalingene fra helsemyndighetene.

– Det finnes ingen trygg nedre mengde alkohol som er anbefalt i svangerskapet. Vi anbefaler derfor alle gravide å følge norske retningslinjer som anbefaler total avholdenhet under svangerskapet, sier Hedvig Nordeng fra FHI, som er hovedansvarlig for studien av de 8000 kvinnene.

Hvert år fødes 200–300 barn med alkoholrelaterte fosterskader, ifølge en veileder som hun har vært med på å skrive.

De britiske forskerne har heller ikke klart å sette en trygg nedre grense basert på de 26 studiene de har gått gjennom.

De har derfor samme mening som Nordeng: at det er lurest å droppe all alkohol for å være på den sikre siden.

Samtidig mener de at de kan berolige kommende mødre som har tatt seg en drink i svangerskapet.

– Det er usannsynlig at de har forårsaket skade på barnet i magen, skriver forskerne.

Men:

– Hvis de er bekymret, bør de snakke med en lege eller jordmor.

L. Mamluk mfl: Low alcohol consumption and pregnancy and childhood outcomes: time to change guidelines indicating apparently ‘safe’ levels of alcohol during pregnancy? A systematic review and meta-analyses. BMJ Open, 11. september 2017. Sammendrag.