Illustrasjonene viser utfoldingen av solskjermen og andre komponenter på James Webb-teleskopet.

Romteleskopet skjermes mot sola

Et viktig hinder er passert for romteleskopet James Webb: En solskjerm på størrelse med en tennisbane er foldet ut.

– Alle fem lag med solskjerm er fullt utspent, het det i en melding fra kontrollsenteret i Baltimore i USA tirsdag.

Skjermen er 21 meter lang og har form som en gigantisk drage. Den fungerer som en parasoll og beskytter teleskopet mot strålene fra sola.

Teleskopet skal fange opp infrarød stråling fra universets fjerneste avkroker. Derfor er det avgjørende å skjerme instrumentene mot solstråling. Instrumentene må ikke bli varmere enn minus 229 grader celsius.

For å få skjermen ut i rommet, måtte den først foldes sammen. Nå er den foldet ut, på origami-vis. Prosessen tok en og en halv dag.

Utfoldingen av skjermen var den vanskeligste fasen i arbeidet med å utplassere teleskopet, ifølge Nasa. Først om noen uker er teleskopet framme der det skal sirkle rundt i en helt spesiell bane, 1,5 millioner kilometer unna jorda.

Teleskopet vil gå i en såkalt gloriebane rundt et punkt som beveger seg langs en stor bane rundt sola.

Håpet er at teleskopet skal fange opp stråling fra stjerner og galakser som ble dannet for 13,5 milliarder år siden. Slik skal forskerne få innsikt i universets tidligste faser.