En tegning av James Webb-teleskopet fra 2015.

Romteleskopet James Webb er framme ved målet sitt

Romteleskopet James Webb har funnet fram til sin parkeringsplass i verdensrommet, drøyt 1,5 millioner kilometer fra jorda.

Dermed er teleskopet et steg nærmere å kunne gi svar på store spørsmål om universet og dets historie, ifølge den amerikanske romfartsorganisasjonen Nasa.

Teleskopet er nå på det såkalte L2-punktet, der den etter hvert skal gå i en såkalt gloriebane. I sommer skal det bruke sine infrarøde instrumenter for å se 13,5 milliarder år tilbake i tid, mot den første galaksegenerasjonen som ble dannet etter Big Bang.

Der skal James Webb holde seg på linje med jorda idet planeten går rundt sola, slik at solskjoldet kan beskytte teleskopet mot varmen og lyset. Den store parasollen kan i utgangspunktet kun gi effektiv beskyttelse dersom sola, jorda og månen peker i samme retning.

Hubble-teleskopet, som i sin tid var banebrytende på feltet, er sensitivt nok til å se hendelser i verdensrommet omkring 500 millioner år etter det store smellet.

Etterfølgeren James Webb kan se enda lenger inn i fortiden. Forskerne håper å kunne observere forholdene 200 millioner år etter universets begynnelse.