Fant 200 arter amfibier

Grønne eller røde, flekkete og kvekkete. - Amfibieantallet på Madagaskar har vært fullstendig undervurdert, sier spanske forskere, som har identifisert rundt 200 nye arter på den avskogingstruende øya.

Den afrikanske øyrepublikken Madagaskar er kjent for å være et hotspot for biomangfold. Samtidig trues miljøet her av omfattende avskoging.

Man regner med at omtrent 80 prosent av plantene og dyreartene på øya ikke finnes andre steder i verden enn akkurat her. Nå kan det imidlertid hende at diversiteten er enda mer kompleks enn antatt.

- Basert på DNA-prøver som vi samlet fra 2 850 individer på 170 steder rundt på Madagaskar, viser analysene våre et ekstremt mangfold av amfibier. De antatte 244 artene viser seg å være nesten dobbel så mange. Artene på Madagaskar er langt fra kartlagt.

Det skriver professor David Vieites, som er forsker ved Spanish Natural Sciences Museum i Madrid i en artikkel som ble publisert i den nyeste utgaven av tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

D. R. Vieites m.fl. Vast underestimation of Madagascar’s biodiversity evidenced by an integrative amphibian inventory (Abstract). Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States (PNAS), 5.mai, 106 (18) 2009