Her er den mest uerstattelige naturen på kloden

En internasjonal forskergruppe har funnet de mest uerstattelige naturområdene i verden. Et reservat i Columbia, hvor det finnes 44 truede dyrearter, ligger på toppen av listen.

Hva er det mest unike stedet i verden?

Hvis man skal tro undersøkelsen som nylig er publisert i tidsskriftet Science, ligger det i Colombia.

Der finnes flest dyr og planter vi ikke finner andre steder på kloden.

Det fremgår av en liste over 137 mest uerstattelige naturområdene i verden. Mange områder finnes i Afrika og Asia, men de fleste ligger i Sør- og Mellom-Amerika.

Ifølge Jens-Christian Svenning er listen et godt redskap for organisasjoner som WWF, men også for de enkelte landene.

– Det er ikke sikkert at for eksempel myndighetene i Ecuador fokuserer på de riktige områdene. De artene som er sjeldne på verdensplan, er kanskje ikke det lokalt, sier Svenning, som er professor på Institut for Bioscience, Økoinformatik og Biologisk mangfold på Aarhus Universitet.

Ikke alle er verdensarv

Omkring halvparten av områdene forskerne vurderer som uerstattelige, står ikke på UNESCO-listen Verdensarven (World Heritages Sites).

UNESCO har som oppgave å beskytte uvurderlig natur og kultur.

For at et land kan få et område anerkjent som et av verdens naturarvsteder, må de garantere at de vil bruke penger på å beskytte det, påpeker Svenning.

– Noen land vil heller bruke penger på andre ting, sier han.

Se også interaktivt kart over alle beskyttede naturområder på jorden.

Mangfoldet beskytter oss

I de uerstattelige naturområdene lever det dyr og planter som kan gå tapt hvis de ikke beskyttes.

– Det er svært viktig å passe på disse stedene. Det biologisk mangfoldet er viktig for livskvaliteten vår og livsvilkårene våre, sier Svenning.

– Skogen, som renser grunnvann og oppbevarer karbon, blir for eksempel lettere offer for sykdommer og skadedyr hvis de bare består av noen få arter.

Unaturlig mange dyrearter dør ut

Ifølge Svenning er det langt flere dyrearter som dør ut enn det som er naturlig.

– 25 prosent av alle pattedyr er truet, og enda flere krypdyr. Det biologisk mangfoldet vi har arvet, er under press, sier han.

I Brasil skaper det problemer for trærne at mange av de store pattedyrene er blitt drept av jegere.

– Vi risikerer å miste en vesentlig del av artsrikdommen fordi mange trearter har svært store frø som ikke blir spredt av mindre dyr, sier han.

Mangler store dyr

Det er ikke bare i Sør-Amerika mangelen på store dyr har skapt problemer for naturen. Det gjelder også for i Skandinavia.

– Vi har tidligere hatt ulv, villsvin og elg i Danmark, og det har gått ut over naturen vår at de er borte. Vi kunne ha spart mye penger på naturvern hvis de fremdeles var her, sier Svenning.

De store dyrene skaper en større artsrikdom bare ved å være til stede. De roter opp i naturen, spiser gress og trær, tramper i jorden, lager gjødsel, jakter og etterlater seg åtsler.

– Alt dette gjør de, men ikke systematisk. Noen steder roter de kanskje opp jorden, men ikke andre steder, og dette skaper små nisjer som forskjellige planter og dyr trenger, sier Svenning.

Som eksempel nevner han også beveren, som driver naturvern ved å demme opp noen steder og felle enkelte trær, mens de gir plass til andre.

Soizic Le Saout m.fl: Protected Areas and Effective Biodiversity ConservationScience, november 2013. DOI:10.1126/science.1239268