Naturhistorisk Museum tapte Ida-strid

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Postordrefirmaet International Trade Service får lov til å bruke navnet Ida sammen med bilde av Ida-fossilet som logo på sine produkter. Naturhistorisk Museum i Oslo oppfordrer folk til å boikotte varene.

Postordrefirmaet har ingenting å gjøre med fossilet, men kom museet i forkjøpet ved å registrere navnet Ida i kombinasjon med fossilfiguren med samme navn. Firmaet vil bruke logoen på sine produkter og har nå fått medhold, melder NRK.

Naturhistorisk Museum la i mai 2009 fram bilde av fossilfiguren. To uker senere registrerte Farsund-firmaet International Trade Service navnet Ida til bruk sammen med bilde av fossilfiguren som logo på sine figurer. Patentstyret har nå i en ny avgjørelse bestemt at logoen tilhører postordrefirmaet, og ikke museet. Begrunnelsen er at firmaet var først ute med å søke registrering. Direktør Arne Bjørlykke ved Naturhistorisk Museum freser.

– Her er det et privat firma som prøver å sko seg på Ida-fossilet. Det synes vi er betenkelig. Vi oppfordrer alle til å ikke kjøpe kofferter med Ida-fossiler på, sier han.
Han skal nå vurdere om kampen skal fortsette, eller om han skal gi seg. (©NTB)

Powered by Labrador CMS