Nanosølv kan forandre cellene våre

Nanosølv som brukes i klær og kosmetikk kan trenge inn i celler i menneskekroppen, forandre dem - og kanskje gjøre skade.

Frank Kjeldsen ved Syddansk Universitet forsker på nanosølvets virkning på menneskekroppen. (Foto: Syddansk Universitet)

Det er forskere fra Syddansk Universitet som advarer mot at dette kan skje.

Nanosølv er bittesmå partikler av nettopp sølv -  så små at det kan gå tusenvis av dem på bredden av et hårstrå. Samtidig er sølv som gift for bakterier.

Det er nettopp den anti-bakterielle effekten som gjør at klesprodusenter bruker partiklene i en del treningstøy, for å begrense svettelukt.

Nå har forskere fra det danske universitetet gjort undersøkelser i et laboratorium, av hvordan tarmceller blir påvirket av kontakt med nanosølv.

Tarmceller er nemlig de cellene forskerne tror at nanosølvpartiklene oftest kan komme i kontakt med.

Trenger gjennom celleveggen

Forsker Frank Kjeldsen ved Syddansk Universitet understreker at sølv som metall ikke utgjør noen fare.

- Men når du bryter metallet ned på nano-nivå, blir noen partikler små nok til å trenge gjennom celleveggen. Det kan gi celleforandringer, sier han i en pressemelding.

Bare de aller minste partiklene så ut til å komme seg inn i cellene. I tillegg viser forskerne at nanosølv gjør at det dannes flere såkalte frie radikaler.

Frie radikaler er oksygenforbindelser som dannes naturlig i kroppens celler som følge av energiomsetningen i dem.

Men hvis de blir mange, kan de gjøre skade.

- Vi ser også at både formen og mengden av proteiner endres. Dette bekymrer oss, understreker Kjeldsen og kollega Thiago Verano-Braga i pressmeldingen.

Nanosølv er blant de vanligste nanopartiklene. Bruksområder er  deodoranter, matemballasje, drikkeflasker, sårplaster og kjøleskap.

- Bekymringsfullt

Ved flere alvorlige sykdommer har forskere sett en kobling til overproduksjon av frie radikaler, deriblant ved ulike kreftformer, Alzheimers og Parkinsons.

Risikoen ved å få nanosølv-partikler inn i menneskekroppen er likevel uavklart.

Hittil har det nemlig vært lite forskning på potensielle farer med nanopartikler. Det finnes rett og slett ingen sikre svar.

Kjeldsen og Verano-Braga understreker da også at forskningen deres er utført på menneskeceller i et laboratorium, ikke på celler i levende kropper.

Thiago Verano-Braga maner til forsiktighet i overdreven bruk av nanosølv i klær og andre produkter. (Foto: Birgitte Svennevig, Syddansk Universitet)

Derfor kan de ikke si med sikkerhet hvor mye nanosølv som skal til for at en person kan oppleve celleendringer.

- Vi kan ikke konkludere med at du blir syk av nanosølv. Men vi kan mane til forsiktighet, og det er bekymringsfullt å se overproduksjon av frie radikaler i menneskeceller, sier de.

Havner i vannet

Bruken av nanosølv kan også påvirke miljøet negativt. Når klær med nanosølv vaskes, vil partikler havne i avløpsvannet.

Nedbrytningstiden til nanosølvet er lang, og stoffet kan skape  problemer i økosystemene i dyrket mark på lang sikt.

Den svenske forsker Richard Arvidsson fra Chalmers tekniska högskola har tidligere gjort en studie av nanosølv i klær, og forekomst i slam ved et renseanlegg i Gøteborg.

- Klær anses selv i dag for å være en stor kilde til utslipp av nanosølv. Dersom bruken av sølv i klær fortsetter å øke, kan det få store miljøkonsekvenser, har Arvidsson uttalt.

En norsk studie utført i 2011 har for øvrig vist at nanopartikler av sølv er akutt giftig for smålaks.

Effekter ble målt helt ned i 20 mikrogram per liter. Ett mikrogram er en milliondel av ett gram.

Thiago Verano-Braga, m.fl. Insights into the Cellular Response Triggered by Silver Nanoparticles Using Quantitative Proteomics. ACS Nano. DOI: 10.1021/nn4050744 Februar 2014. Sammendrag