Norsk fysiker gir bort 100 millioner dollar

Den norske fysikeren og filantropen Fred Kavli gir bort 100 millioner dollar til grunnforskning innen kosmologi, hjernebiologi og nanoteknologi i USA og Nederland.

Det er det vitenskapelige tidsskriftet Science som melder at nordmannen Fred Kavli donerer bort omtrent 700 millioner norske kroner til grunnforskning i USA og Nederland.

10. mars i år kunngjorde fysikeren, forretningsmannen og filantropen Kavli at han vil donere disse pengene for å opprette sju nye forskningsinstitusjoner i USA og Nederland.

Forskningssentrene skal konsentrere seg om grunnforskning snarere enn industrialisert forskning.

Tre grener

Fred Kavli er selv utdannet fysiker fra Norges tekniske høgskole, Institutt for fysikk - og flyttet til USA i 1956.

Han er en “self made man” som har tjent sin formue på patentering, design og bygging av sensorer for fly, romfartøy og andre industrier gjennom selskapet Kavlico Corporation.

Kavli har sitt eget fond som heter Kavli Foundation, og stiftelsen skal fremme forståelsen for - og støtte til - forskere og deres arbeid, samt fremme forskning til beste for menneskeheten, som det står å lese på deres nettsider.

Med donasjonen til sju nye forskningssentre har Kavli totalt initiert og finansiert ni forskningssentre i USA og Nederland.

Tre satsningsområder

De sju nye sentrene skal ta for seg forskning innenfor kosmologi - læren om Universet sett som et hele, slik det var i fortiden, hvordan det er nå, og hvordan det vil utvikle seg i fremtiden - nanoteknologi og hjernebiologi.

Sentrene blir tilknyttet anerkjente amerikanske universiteter, blant annet Yale, Columbia, Stanford og Cornell.

Uvanlig industrileder

Science skriver at donasjoner på denne størrelsen til så teoretiske temaer er spesielt, men at grunnen kan være at Kavli er spesielt opptatt av opprinnelsen og utviklingen av Universet.

President i Kavli Foundation, David Auston, sier til Science at Kavli har et annet syn på hva som er en god investering enn andre industriledere.

- Han tenker det lengst mulige tidsscenarioet, ikke nødvendigvis på umiddelbar tilbakebetaling, sier Auston.

Science