Forkjølelsesvirus knekker hjernekreft

Genteknologene har forvandlet et forkjølelsesvirus til en kur mot den mest alvorlige formen for hjernesvulst.

(Foto: www.colourbox.no)

Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Virus har brukt millioner av år på å finpusse strategiene for å sabotere kroppens celler. Nå driver genteknologene og lurer til seg patentene, og kan snart la uhumskhetene få smake sin egen medisin.

De siste testene fra kreftforskningssenteret ved University of Texas er så vellykkede at forskerne håper på å starte menneskeforsøk allerede til neste år, melder New Scientist.

Dødsdom

Gliomer er svulster av nervesystemets bindevev, og et ondartet gliom i hjernen er så godt som en dødsdom. Slike svulster kommer ofte tilbake til tross for operasjoner, strålebehandling og kjemoterapi, og mange pasienter dør innen et år. Derfor er de lovende resultatene mer enn velkomne.

Den ukontrollerte veksten i gliomet skyldes blant annet en feil på et av proteinene inne i cellene. Det har forskerteamet utnyttet ved å lage et spesialdesignet virus som bare kan kopiere seg selv i nærheten av det defekte proteinet.

I tillegg har den modifiserte mikroorganismen evnen til å klistre seg til kreftcellene. Virus haker seg nemlig fast til spesielle reseptorproteiner på utsiden av cellene før de klarer å bryte seg inn, og forskerne har gitt sitt virus utstyr til å henge fast i proteiner som er vanlige hos kreftcellene. Kombinasjonen ser ut til å ha gjort susen.

Museforsøk

I et forsøk på mus var 60 prosent av de virusinfiserte forsøksdyrene fremdeles friske 140 dager etter at de hadde fått implantert en menneskelig svulst i kroppen. I testgruppen som fikk placebo var alle musene døde innen tre uker.

- Vi har aldri sett en slik respons med noen andre behandlingsformer, verken på dyr eller mennesker, sier Jan Fueyo som leder teamet fra University of Texas i Huston. Andre studier antyder at viruset kan bli enda mer effektivt i kombinasjon med andre typer medisiner.

Skadet vev

Da forskerne dissekerte dyrene etter forsøket oppdaget de at de friske musene hadde hull og arrvev der svulsten hadde vært. Men det så ut til at litt av det friske vevet rundt også var blitt ødelagt.

- Virus er laget for å drepe celler, og da er det ikke så rart om noen av de friske også stryker med. Men vi må prøve å finne måter å forhindre skadene på, sier Fueyo, som påpeker at dagens metoder for kreftbehandling ofte dreper mye mer av det friske hjernevevet.

New Scientist: Superglue virus wipes out brain tumours