Jakter på den gode gitarklangen

Den gode gitarklangen kommer ikke minst fra hvilke treslag gitarbyggeren har brukt. I dag forteller Egil Haugland om sin reise i gitarklangens verden.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvilket trevirke man bruker i gitaren har betydning for klangen. (Foto: Mauricio Pavez, Høgskolen i Bergen)
Hvilket trevirke man bruker i gitaren har betydning for klangen. (Foto: Mauricio Pavez, Høgskolen i Bergen)

Haugland er førsteamanuensis i musikk ved Høgskolen i Bergen, musiker og instrumentbygger. Er du i Bergen i dag kan du høre ham fortelle om gitar og klang. Arrangementet er en del av Forskningsdagene.

I samarbeid med Mediesenteret ved Høgskolen i Bergen har Haugland arbeidet med en dokumentarfilm om samme tema, som det kan bli vist noen smakebiter av i dag.

Filmen følger Haugland med motorsag på jakt etter trevirke, i konsertsalen, og til Spania og møtet med den spanske mesteren innen gitarbygging, José Luis Romanillos, i den lille landsbyen Guijosa - midtveis mellom Madrid og Barcelona.

- Du kan få mange gode fabrikkbygde gitarer, men det som er spesielt med en håndlaget gitar er at hver minste detalj er utvalgt, behandlet og vurdert av én og samme person. Resultatet blir unikt - på godt og vondt, sier Haugland.

Spansk tradisjon

Det er den klassiske nylonstrenggitaren som er Hauglands lidenskap. Dette instrumentet er en spansk oppfinnelse.

- Gitaren har sine røtter tilbake på 1500- og 1600-tallet. Dagens klassiske gitar fant imidlertid sin form på midten av 1800-tallet, forteller Haugland.

Deretter har det ikke skjedd større endringer med unntak av at naturlige materialer som kattetarmer ble byttet ut med nylonstrenger fra 1940-tallet av.

Førsteamanuensis Egil Haugland ved Høgskolen i Bergen er både musiker og gitarbygger. (Foto: Mauricio Pavez, Høgskolen i Bergen)
Førsteamanuensis Egil Haugland ved Høgskolen i Bergen er både musiker og gitarbygger. (Foto: Mauricio Pavez, Høgskolen i Bergen)

Trevirke med klang


Haugland utforsker betydningen av ulike treslag som materiale for de ulike delene av gitaren.

Han sverger til alpingran fra minst 1000 meters høyde i Alpene til gitarlokket, men kan ellers eksperimentere med ulike treslag og kombinasjoner.

Fra heimegarden i Sveio i Sunnhordland henter han trevirke fra kirsebær til gitarhalsen.

Til gitarkassen kan han bruke ulike kombinasjoner. Hvilket materiale man velger har stor betydning for det endelige resultatet.

- Man kan til en viss grad høre på klangen hvilke treslag som er brukt, sier Haugland.

Objektivt

Men hva er den gode klangen? Haugland påpeker at god klang er subjektivt, og at der lett å hope opp adjektiver og beskrive ulike klanger i blomstrende former. Han vektlegger imidlertid noen kriterier som en god gitar må oppfylle.

Blant disse er at den må ha volum i klangen slik at lyden når langt i en konsertsal. Dessuten må det være en god balanse mellom bass, mellomtoner og diskant – og den skal den gi god respons på myke og harde anslag.

Powered by Labrador CMS