Nytt mineral i meteoritt

En urgammel meteoritt funnet i Antarktis letter på sløret og avdekker nok et flunkende nytt mineral.

Mineralet har fått navnet wassonitt, og er oppkalt etter John T. Wasson, professor og meteorittforsker ved University of California, Los Angeles.

- Wassonitt er et mineral formet av bare to elementer, svovel og titan, og likevel har det en unik krystallstruktur som aldri før har blitt observert i naturen.

Det sier Keiko Nakamura-Messenger, NASA-forskeren som ledet jakten på mineralet, i en pressemelding.

Meteoritten, som offisielt heter Yamato 691, ble funnet av japanske forskere på ekspedisjon i Antarktis i 1969, og magnetkis, spinell, diopsid, enstatitt og albitt er blant mineralene som tidligere har blitt påvist i den lille steinen fra verdensrommet.

"Bilde av det knøttlille wassonitt-kornet. (Foto: NASA)",big=original

Mengden wassonitt som foreløpig er funnet er forsvinnende liten – klumpen er bare 50 ganger 450 nanometer stor.

Ifølge NASA er meteoritten som skjulte det nye mineralet rester av en asteroide som har gått i bane mellom Mars og Jupiter. Forskerne tror den kan være rundt 4,5 milliarder år gammel.

- Raskere metoder, flere forskere

Rune Selbekk er førsteamanuensis ved Geologisk museum i Oslo. Han forteller at det blir funnet mellom 40 og 80 nye mineraler hvert eneste år.

Nye funn blir gjennomgått av International Mineralogical Association, som møtes en gang i måneden.

Selbekk forteller at det er funnet mellom 80 og 100 nye mineraler i meteoritter, mens antallet mineraler som totalt er funnet på jorda er over 4 500.

Han sier ny teknologi, som stadig kraftigere elektronmikroskoper og datamaskiner, gjør at det vil beskrives flere og flere mineraler i fremtiden.

- Metodene vi har i dag er raskere enn før, og det er også flere forskere som jobber med dette.

"Rune Selbekk sier det er funnet rundt 70 mineraler i Norge, og mellom 80 og 100 i meteoritter, men at ny teknologi vil gjøre at det blir funnet flere mineraler i fremtiden. (Foto: Naturhistorisk museum)"

Hva skal det brukes til?

Selv om et fåtall nyoppdagede mineraler har umiddelbare åpenbare bruksområder, sier Selbekk at det hele tiden gjøres forskning på hva mineraler og mineralstrukturer eventuelt kan brukes til.

- I dagens samfunn bruker vi mineraler til fryktelig mange ting vi ikke tenker over, i alt fra telefoni, flatskjermer, biler, sminke, papir, oppvaskmiddel og mat.

I tillegg kan mineralene ofte fortelle oss mye om prosesser på jorda og hvor ekstremt miljø det har vært her.

- De platetektoniske prosessene og den biologiske aktiviteten på jorda er med på å gjøre at det dannes mange flere mineraler her på jorden enn på våre naboplaneter.

Selbekk sier naboplanetene våre inneholder mellom 250 og 500 mineraler, og at meteoritter stort sett er rester etter tidlige planeter som ikke har hatt platetetonikk og biologisk aktivitet.

- Man finner for eksempel ikke særlig mye mineraler på månen, fordi det ikke er noe bevegelse i skorpa der, avslutter han.

Pressemelding fra NASA