En liten gullgruve for miljølære

I forbindelse med verdenstoppmøtet i Johannesburg lanserer Læringssenteret et pedagogisk nettsted for lærere og elever om bærekraftig utvikling og miljø. Her kan man blant annet beregne klimaendringene, og vurdere eget forbruk.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Portalen er plassert hos Nettverk for miljølære. Det må ansees som en gullgruve for lærere som vil hjelpe sine elever til å forstå hvorfor de skal tenke på miljøet, og i tillegg gi dem en mulighet til å knytte egne oppdagelser opp til dagsaktuelle hendelser (hvorfor det for eksempel er nødvendig at verdens toppledere samles til stor miljøkonferanse i Johannesburg?).

Nettstedet er beregnet for elever på ungdomstrinnet og i videregående opplæring, men her er det mye informasjon å hente også for alle andre som interesserer seg for miljøet - norske forskningsinstitusjoner har stått for mange av ressursene. Nettstedet heter Norge i verden.

Fiks ferdige prosjektoppgaver

Foreløpig har nettstedet seks aktiviteter (opplegg til prosjektoppgaver) og fire temaportaler. Blant annet har CICERO (Senter for klimaforskning) utarbeidet en aktivitet hvor elevene kan utforske utslipp av klimagasser, klimaendringer de neste hundre årene, og konsekvenser for folk i ulike deler av verden.

Til slutt skal elevene selv lage en klimarapport. Resultatene kan registreres hos nettportalen, og elevene kan sammenligne sine funn med de som har kommet inn fra andre skoler i landet.

Gjennomskue reklamen

En av de andre prosjektoppgavene handler om reklamen, og hva den ikke forteller. Her skal elevene studere livssyklusen til et kjent produkt - fra råstoff til avfall (for å finne ut hvor bærekraftig det er), de skal bli kjent med reklamens virkemidler og bli bevisst sin makt som forbrukere. Elevene inviteres også til å lage en motreklame som skal fortelle en mer sannferdig historie om produktet.

Andre opplegg for prosjektoppgaver handler om bærekraftig klima i Norge, globaliseringens vinnere og tapere, din bit av jorden (elevene skal sammenligne sitt eget forbruk med sin kvote av jordens naturressurser), og til slutt fattigdom, rikdom og miljø. Prosjektoppgavene er laget for å inngå som en del i Nettverk for miljølære

Temaportaler med aktiviteter

De fire temaportalene handler om energi, vann, luft og biologisk mangfold, og også her finnes det øvelser som elevene kan gjennomføre. Tilknyttet alle oppgavene og temaene er det relevant bakgrunnsstoff, i tillegg til aktuelt nyhetsstoff fra norske medier.

Nettstedet skal oppdateres daglig, og lenker til aktuelle saker i media blir lagt ut kontinuerlig. Resultater fra oppgavene blir registrert i en nasjonal database via Internett, og elevene kan dermed titte på andre skolers resultater. Portalen inneholder også videoklipp, bakgrunnsstoff og nyttige lenker.

- Unikt tilbud

- Dette er et unikt opplæringstilbud som kombinerer faglige problemstillinger, moderne teknikker og nyhetsbasert informasjon. Opplæring skal være kunnskapsgivende, spennende utfordrende over tid og gjerne samfunnsnyttig, og dette er uten tvil tilfelle for dette tilbudet, sier Jostein Osnes, direktør bed Læringssenteret.

Du kan besøke nettstedet her.

Læringssenteret fikk i oppdrag å lage nettstedet fra Utdannings- og forskningsdepartementet, og kastet ballen videre til Norsk institutt for luftforskning, som igjen har samarbeidet med ForUM for Utvikling og Miljø, FN-sambandet, CICERO, Universitetet i Bergen (Zoologisk institutt), Univisjon (L+) og Elevorganisasjonen.

Linker:

Norge i verden
Læringssenteret
Nettverk for miljølære
Norsk institutt for luftforskning

Powered by Labrador CMS