Mordersopp på vandring

Det høres kanskje ut som et skrekkfilmscenario. En luftbåren, ny soppvariant gir stadig oftere dødelig infeksjon hos friske mennesker i delstaten Oregon i USA.

"Dette er muggsoppen Cryptococcus neoformans. Tidligere ble Cryptococcus gattii  kalt en variant av denne. Nå er den regnet som en nær slektning. (Foto: Wikimedia Commons)"

Cryptococcus gattii (C.gattii)

Cryptococcus gattii, eller C.gattii er en gjærsopp, tidligere kjent som C. neoformans. Disse er imidlertid nært i slekt.

C. gattii kan infisere lunger og det sentrale nervesystemet til både mennesker og dyr.

Man kan få infeksjonen ved å puste inn soppsporene.

Når sopp infiserer lungene formerer soppen seg, den kan danne kuleformede lesjoner, den ødelegger vevet og det vil til slutt bli hulrom i lungene.

Soppinfeksjoner kan spre seg fra lungene til andre organer, C. gattii sprer seg vanligvis til hjernen og forårsaker hjernehinnebetennelse.

Generelt er soppinfeksjoner vanskelige å behandle, og dødeligheten er høy (50-100%). Behandlingen må ofte foregå over lang tid, flere måneder til år. Medikamentene er dyre, og man har i det siste sett at soppen utvikler resistens mot de vanligste soppmidlene.

Cryptococcose er mest vanlig hos AIDS-pasienter i tropiske og subtropiske strøk.

I 1999 fikk man et utbrudd i British Columbia i Canada, og de seneste årene har det vært flere dødsfall også sør for dette området, i den amerikanske delstaten Oregon.

Kilde: Veterinærinstituttet og Det amerikanske Department of Human Services

- Denne nye soppvarianten er bekymringsverdig, fordi det virker som den er en trussel mot ellers friske mennesker, sier forskerne ved Duke University School of Medicine i North Carolina.

Ifølge en ny studie de har gjort, ser det ut il at gjærsoppen C.gattii  de siste årene kan ha utviklet en hissigere, mer dødelig variant i den amerikanske delstaten Oregon.

I teorien kan soppen kan også dukke opp i Norge i framtiden, selv om det ikke er særlig store sjanser for å få slike infeksjoner her, ifølge soppforsker ved Veterinærinstituttet.

Soppinfeksjoner øker nå på verdensbasis.

Sprer seg sørover?

Soppen C.gattii er mest vanlig i tropiske strøk, men finnes ifølge forskerne på alle kontinenter, også i Europa.

I 1999 fikk man et kraftig utbrudd av infeksjon på grunn av denne soppen blant mennesker og dyr i British Columbia i Canada.

De amerikanske forskerne tror den kan ha spredt seg derfra, og utviklet seg til å bli en ny og farligere variant lokalt i Oregon de siste årene. Nå kan den også ha spredd seg så langt sør som California, ifølge forskerne.

Den nye vitenskapelige artikkelen om hva som har gjort soppen hissigere, ble nylig publisert i tidsskriftet PLoS Pathogens.

Lokal økning i dødsprosenten

I British Columbia er dødsraten på omtrent 8,7 prosent blant de som får infeksjon fra C.Gattii, mens den i Oregon nå ligger på 25 prosent av 21 tilfeller, ifølge en pressemelding fra Duke University Medical Center der den nye studien ble gjort.

I Oregon er antall smittede imidlertid mye mindre enn i Canada, men forskerne bak studien er likevel bekymret for utviklingen.

- Det er vanlig at denne soppsykdommen rammer transplanterte og HIV-positive, men det er altså ikke det vi ser nå, sier Edmond Byrnes, som er labmedarbeider hos en av forskerne bak studien.

De har DNA-analysert soppen som har forårsaket dødsfall, og mener den må være en ganske ny avart av den opprinnelige soppen fra Canada.

- Typen som i hovedsak har stått for infeksjonene er antakeligvis genetisk ny, og har utviklet seg nylig, kanskje på grunn av en unik reprodukjson eller miljømessige endringer, skriver forskerne i artikkelen.

- Ikke uvanlig at sopp blir hissigere

Forskere ved Seksjon for mykologi på Veterinærinstituttet i Oslo, har aldri vært borti C.gattii her til lands. De beskriver soppen som sjelden i Norge, og sier at infeksjoner ved slike luftbårne soppsporer er mindre vanlig enn sykdommer som skyldes bakterier.

Forsker Gunhild Hageskal ved Seksjon for mykologi ved Veterinærinstituttet

Men det er ikke usannsynlig at vi vil finne varianter av C.gattii også i Norge i framtiden, ifølge forsker Gunhild Hageskal.

- Det kan skje dersom forholdene ligger til rette for det, som for eksempel ved klimaforandringer. Men mykologene ved Veterinærinstituttet prøver å følge med på forekomst av “nye” sopparter vi ikke har hatt her tidligere, forsikrer hun.

Hageskal sier at det ikke er uvanlig at sopp utvikler seg til mer hissige varianter, slik det kan se ut til C.Gattiis tilfelle i Oregon.

- Dette kan skje som følge av endringer i miljøfaktorer eller levekår som soppen må tilpasse seg. På samme måte som bakterier tilpasser seg antibiotika, kan sopp utvikle resistens mot soppmidler, sier hun.

Soppinfeksjoner også i Norge

Alvorlige soppinfeksjoner forekommer også i Norge, men vanligvis ikke hos mennesker mer et friskt immunapparet.

- De alvorlige soppinfeksjonene rammer vanligvis hos pasienter med vesentlig redusert immunforsvar som følge av alvorlige sykdomstilstander som for eksempel kreft, aids, hos pasienter med transplanterte organer, og hos for tidlig fødte barn, sier Hageskal.

Ifølge henne, er bakterieinfeksjoner vanligere hos mennekser enn infeksjoner fra sopp, men soppinfeksjoner øker nå på verdensbasis.

- Dette er trolig på grunn av at antall personer med nedsatt immunforsvar er økende. Vi kjenner omtrent ti sopparter som kan gi sykdommer hos ellers friske mennesker, sier hun til forskning.no.

New strain of virulent airborne fungi, unique to Oregon, is set to spread. Pressemelding fra Duke Medical Center. 22.april 2010.