Stamceller fra benmargen kan redde syn

Studier av mus, viser at stamceller fra benmargen kan brukes til å behandle en genetisk defekt som fører til ødelagt netthinne, retina, i museøyner. Studien gir håp om at stamceller fra benmargen til voksne personer kan brukes for å bekjempe alders- og diabetesrelatert blindhet hos mennesker.

En av hovedgrunnene til at eldre og diabetikere blir blinde er feil med dannelse av blodkar i øyets netthinne.

Stabiliserer blodkar

Et forskerteam ved Scripps Research Institute i La Jolla, California, studerer mus med en genetisk defekt som gir problemer med utvikling av øyets netthinne. Disse musene slutter å lage blodkar i netthinnen etter to uker og blir blinde etter en måned, skriver Nature science update.

Forskerne har tatt benmargstamceller og injisert dem i det væskefylte rommet i musenes øyner. Disse stamcellene er vanligvis involvert i blodkardannelse. I disse forsøkene ble stamcellene en del av blodkarene i netthinnen og stabiliserte blodkarene opp til en måned etter injeksjon.

Netthinnen ser ut til å fungere normalt med disse stamcellene, men det gjenstår å se om musene kan se. Studien viser at celler kan erstatte ødelagte blodkar i et system man har trodd var uerstattelig.

Også for mye gir blindhet

Også for mye blodkardannelse i netthinnen kan gi blindhet. For å behandle dette har forskerne genmodifisert stamcellene før injeksjon slik at stamcellene lager et protein som stopper blodkardannelse.

Martin Friedlander, som ledet studien, håper metoden kan tas i bruk på mennesker om ikke så alt for lengde. Først må de gjøre dyreforsøk for å utelukke uheldige bivirkninger. De må for eksempel teste at de modifiserte cellene ikke vandrer rundt i kroppen og stopper blodkardannelse andre steder enn i øynene.

Studien er publisert i Nature Medicine doi: 10.1038/nm744, 2002