Myggen Anopheles albimanus. Denne typen sprer malaria i hovedsak i Sentral-Amerika. (Foto: Wikimedia Commons)

Fra fiende til venn

Hva om myggen selv kunne spre malariavaksinen?

Ideen om en flyvende vaksinedistributør er ikke helt ny, men den er i det minste ironisk.

Skulle myggen som sprer den dødelige parasitten malaria, selv kunne tjene arbeidet mot sykdommen?

Japanske forskere har klart å genmodifisere en type mygg slik at den har fått vaksine i spyttkjertelen sin, ifølge en pressemelding fra forlaget Wiley-Blackwell.

Hvis man overfører kunnskapen til malariavaksine, mener forskerne at det vil være teoretisk mulig at mygg selv kan spre vaksine mens den suger blod.

Studien er publisert i tidskriftet Insect Molecular Biology, som gis ut av Wiley-Blackwell.

Vaksinasjon ved bitt?

- Blodsugende leddyr som mygg og sandfluer kan overføre parasitter når de suger, sier amanuensis Shigeto Yoshida ved Jichi University of Medicine.

Han og kollegaene skal nå ha klart å genmodifisere mygg av typen Anopheles stephensi, som er hovedsprederen av malaria i verden, slik at spyttet dens inneholder vaksine.

Det var riktignok ikke malariavaksine de utstyrte myggen med, men en vaksine for de utbredte tropiske sykdommene i gruppen leishmaniose.

- Vi ser at bittet framkaller en immunrespons, akkurat som ved en vanlig vaksine, sier han i en pressemelding Wiley-Blackwell.

Det går ikke fram av pressemeldingen hvem eller hva myggvaksinen er testet på.

Etiske og praktiske spørsmål

Hvis ideen om at mygg kan gi malariavaksine skal settes ut i live, må imidlertid viktige spørsmål diskuteres først, mener de japanske forskerne.

Skal man sende ut mygg som ukontrollert sprer vaksine uten å ha oppsyn med dosering til hvert enkelt menneske, og heller ikke gi dem muligheten til å bestemme om de vil ha den?

Dette skaper hindringer for å bruke denne metoden for sykdomskontroll, heter det i pressemeldingen.

Forskere fra European Molecular Biology Laboratory i Heidelberg la også fram forsking på slik myggspredd malariavaksinasjon i høst. Les mer om den her.

‘Flying Vaccinator’: Can Genetically Engineered Mosquitoes Provide a New Strategy against Malaria? Pressemelding fra Wiley-Blackwell. 19.mars 2010