Vanlige folk har også filmsmak

Filmkritikere liker kvalitet og raffinement, mens vanlige folk liker dustete underholdningsfilmer. Kanskje på tide å legge denne gamle klisjeen på hylla? For ny forskning tyder på at vanlige folk har god filmsmak de også, dersom de slipper reklamepresset.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi kjenner forestillingen, alle sammen:

Mens dannede og opplyste kritikere liker filmer som oser av kvalitet og finesse, vil menigmann ha filmer fulle av eksplosjoner, tikkende bomber og overbetalte superstjerner - filmer der det eneste det spares på er manus, substans og skuespillerprestasjoner.

Men som så mange andre vaneforestillinger sier denne mer om våre egne fordommer enn om virkeligheten.

Ikke det at fordommen ikke har den minste rot i virkeligheten. Det er jo mye cinematografisk skrapgods som har blitt kassasuksesser.

Og forskere som har forsøkt å finne ut hva slags filmpreferanser vi har, har ikke overraskende funnet at det er forskjell på hva filmkritikere og “vanlige folk” liker å se på kino.

Metodiske svakheter

Nå har Morris Hallbrook fra Columbia-universitetet i USA og Michela Addis fra Bocconi-universitetet i Italia sett nærmere på saken, melder nettstedet LiveScience.

De to forskerne mener nemlig at tidligere forsøk på å si noe om befolkningens filmsmak har vært hemmet av dårlige metoder.

Problemet, mener de to, er at forskningen har tatt utgangspunkt i hvor mange billetter filmer hadde solgt.

Dette er en tvilsom fremgangsmåte, ettersom filmindustrien er flink til å blåse opp billettsalget gjennom overdrevne reklamekampanjer og enorme lanseringer.

De fleste av oss har nok blitt lurt av slike kampanjer, og sittet igjen med følelsen av at vi ikke akkurat har sett en kvalitetsfilm.

Forskerne mener at disse tallene derfor ikke egentlig gjenspeiler hva slags filmer vi egentlig liker å se.

Filmanmeldelser for alle

I stedet valgte forskerne å se på hvilke preferanser som kom til uttrykk når vanlige filmelskere ga uttrykk for sine vurderinger.

Kildene var nettsteder som Internet Movie Database (IMDB), der alle kan skrive filmanmeldelser. Mange andre nettsteder lar nå vanlige brukere anmelde og vurdere filmer.

Når man så på disse kvalitetsvurderingene, fikk man et ganske annet bilde av filmtitternes preferanser enn når man utelukkende så på billettsalget.

Forskerne konkluderte med at når filmindustriens markedsføringsapparat fjernes fra ligninga, er det vesentlig større likheter mellom hva kritikere og publikum foretrekker.

Dette er gode nyheter for små filmselskaper.

Referanse:

Forskningsrapporten publiseres i oktobernummeret av tidsskriftet Consumer Choice.

Powered by Labrador CMS