NRK regnes for å ha det reklamefrie fortrinn i kampen om seerne, men en ny studie antyder at en reklamepause får deg til å like programmet du ser på bedre.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
”- Urk..morderen er…ding ding! Reklame!!”
Pulsen din var i ferd med å nå trommevirvelfart, men i stedet for å få vite identiteten til den snedige skurken, blir du nå i stedet halt inn i en smektende verden av blanke bilmodeller, sitronskurte gulv og grønnsaksløse pizzaer.
Det gjør deg kanskje litt irritert?
Men i følge en ny studie gjort av amerikanske forskere, vil reklamepausene i programmet kunne gjøre at du liker programmet bedre enn hvis programmet hadde blitt sendt i sin fulle lengde, uten reklameavbrudd.
- Selv om de fleste oppgir å mislike reklamepausen, ser en slik pause i programmet ut til å gi en større begeistring for alt fra humorserier til animasjonsfilmer og dokumentarer, sier forskerne i en artikkel publisert i tidsskriftet Journal of Consumer Research.
- Dette er et morsomt funn altså. Folk er jo irriterte på reklame, og man tenker seg at folk holder seg unna kanalene med hyppig reklame, sier førsteamanuensis i medievitenskap ved Universitetet i Oslo, Gunn Enli.
Trenger vi avbrudd?
- Selv om dette er vanskelig for forbrukerne å se selv, synker begeistringen deres for et TV-show gradvis utover i programmet. Seeren tilpasser seg på en måte til seeropplevelsen, slik at hvert minutt blir litt mindre spennende en det forrige, skriver forskerne fra University of California og New York University.
Gjennom seks studier, oppga de fleste av forsøkspersonene å like programmene med reklame bedre. Til og med en liten tegnefilmsnutt vakte større elsk blant seerne da den ble avbrutt av en reklamepause.
En av studiene viste til og med at de som så en reklameavbrutt naturdokumentar, ikke bare likte den bedre, men også var innstilt på å gi mer penger til et naturveldedighetsformål etterpå, enn de som hadde sett den uavbrutte dokumentaren.
Men hvorfor?
Frastøting eller god pause?
Et ikke-kommersielt avbrudd hadde i følge undersøkelsen, den samme positive effekten på seerresponsen.
Dette støtter forskernes hypotese som sier at seerne ikke rekker å ta programmet for gitt når det avbrytes av stadig reklame, og dermed bli sluttfølelsen mer begeistret.
- Det er kanskje litt raskt konkludert av disse forskerne, for det er jo usikkert hva som er utslagsgivende. Det kan jo rett og slett hende at folk blir så irriterte av reklameavbruddet, at de blir desto mer letta og takknemlige for å få tilbake programmet etterpå, sier Enli.
Hun mener altså at det er for enkelt å konkludere med at en reklamepause er et kjærkomment avbrekk for et hektisk moderne sinn, men hun åpner samtidig for at forskernes hypotese kan ha noe for seg
- På amerikansk TV er det svært hyppige avbrudd. Seerne får på den måten hele tiden små doser i programmet de liker, og det kan jo virke som små godteribiter, som holder dem ved kanalen.
Det var de unge seerne som satt mest pris på programmene med reklamepause, i følge studien. Enli mener dette bekrefter noe av det vi vet om forskjellene på unge og eldres seervaner.
Annonse
- De yngre er vant til å ha den fragmenterte sendingen, og har kortere oppmerksomhetstid enn de eldre seerne.
- Jeg merker jo når jeg foreleser for studenter at de venner seg til å bryte av. De følger mye bedre med etter en pause, sier Gunn Enli til forskning.no.