3D-film med stereobriller og dybdeopplevelse vil åpne for en ny fortellerteknikk på kino. Raske klipp vil bli erstattet av iscenesetting i lengre sekvenser, og animasjonsfilm vil få større betydning, mener Ove Solum ved Institutt for medier og kommunikasjon på Universitetet i Oslo.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
- Storfilmen Avatar har bidratt til at alle norske kinosjefer nå går den digitale 3D-framtida i møte med stor optimisme, sier Solum.
Han mener også at 3D-filmen vil understøtte utviklingen fra realfilm mot mer animasjonsfilm.
- Den amerikanske filmteoretikeren Lev Manovich har hevdet at realfilmen er død, og at framtidas film mer vil ligne malerkunst. Et sitat fra Manovich er: ”from cinema eye to cinema brush”, forteller Solum, som nok mener at Manovich likevel går litt for langt.
Ny bildekomposisjon
Det britiske 3D-produksjonsselskapet 3-D Revolution vektlegger at bildekomposisjonen blir annerledes i 3D.
Der tradisjonell film har kunnet leke seg med forskjellige brennvidder, lys og skygge, vil 3D-film bli mye mer fysisk, og dybdeopplevelsen vil dominere balanse og tyngdepunkt i bildet, skriver firmaet på nettsidene sine.
3-D Revolution sammenligner overgangen fra flat film til 3D-film med overgangen fra maleri til statue.
- Å gjøre et maleri om til en statue er ikke veien å gå, skriver de.
- Veien å er å forme statuen helt fra begynnelsen, og ta i bruk uttrykkskraften og skjønnheten i den volumetriske kunstformen.
Færre klipp
- Klipprytmen vil også trolig bli langsommere i 3D-film. Dybden og komposisjonen i bildet vil bli viktigere, sier Solum.
At tempoet i bildeskiftene må ned, er også Rob Engle enig i. Han hadde ansvaret for konverteringen av filmen Polar Express til Imax 3D.
- Hvis du gikk på en Imax 3D-film med MTV-aktige kjappe klipp, ville du komme ut og føle deg veldig trøtt, sier han til bladet Digital Media World.
- Det viktige er å ha fokus på filmfortellingen, og underordne 3D-effektene historien, mener Thomas Berland i produksjonsselskapet Bug. De har alt produsert flere reklamefilmer i 3D, den første for Mitsubishi i 2006.
- Dette var trolig verdens første 3D reklamefilm, og vi fikk stor oppmerksomhet rundt den i Cannes, forteller Berland. Både denne og seinere reklamefilmer har vært animasjoner, og Bug skal nå i gang med en helaftens 3D-animasjonsfilm for barn, Revestreker.
Selv om mange 3D-filmer fortsatt er animasjonfilmer, tror Berland at også den såkalte realfilmen med 3D-opptak fra virkeligheten har framtida for seg.
Bug har laget en rigg der to HD-videokameraer i proff fjernsynsformat er montert sammen og synkronisert. Dette utstyret skal blant annet brukes til å ta opp en reise med Flåmsbana, som NRK Hordaland planlegger som prøveproduksjon.
Annonse
Ny kunstart
Berland tror at den nye 3D-estetikken vil vokse fram etter hvert som stadig nye filmer produseres. Musikkvideoklipp fungerer ikke i 3D, mener også han.
- Dreamworks og Pixar gjør nå alle sine filmer i 3D. Dette vil bare bli bedre og bedre. Vi går inn i en ny 3D-æra, mener Berland.
- 3D blir fremdeles sett på som et påfunn av de fleste forbrukere, men er i ferd med å bli en del av den filmatiske hovedstrømmen, skriver den amerikanske mediespaltisten Rafe Needleman på nettstedet CNET.
I sin kommentar hevder han at 3D-film er en kunstart i sitt første gry. 3D vil tvinge regissørene til å finne opp nye måter for å fortelle med film. Blant annet vil bruk av zoom skape problemer.
Mindre zooming og kamerakjøring
Needleman referer til Isabelle de Montagu fra 3D-videoprodusenten 3D Solutions, som mener at selve hensikten med 3D er å komme så nær virkeligheten som mulig.
I en vanlig flat film kan regissøren bruke fortellermetoder som strider mot realistiske synsinntrykk, som zooming og raske bildeskift. Men hvis du presser disse fortellerteknikkene for langt i 3D, vil du bryte illusjonen. Tilskueren må føle seg tilstede i virkeligheten, sier de Montagu.
Needleman referer også Sandy Climan fra firmaet 3ality, som mener at kamerakjøringer også vil bli mindre brukt i 3D.
Egne 3D-producere
Annonse
- I sportssendinger vil du rett og slett la kamera stå stille i samme posisjon, og du vil føle at du er tilstede på sportsarenaen. Du har et mye klarere bilde av utøverne i 3D på grunn av dybdedimensjonen, sier Climan.
En produksjon laget spesielt for 3D vil derfor virke mindre engasjerende i vanlig flatt format, mener Needleman. Han refererer Climan, som mener at framtidige sportsbegivenheter vil ha én TV-producer for 2D og én for 3D.
Needleman forteller også at firmaet 3ality har startet et kursopplegg for å lære fjernsyns- og filmfolk å ta i bruk 3D.
- Vi må tenke fundamentalt nytt rundt lyd og bilde, sier de Montagu fra 3D Solutions i kommentaren til Needleman.