Ny 3D-estetikk

3D-film med stereobriller og dybdeopplevelse vil åpne for en ny fortellerteknikk på kino. Raske klipp vil bli erstattet av iscenesetting i lengre sekvenser, og animasjonsfilm vil få større betydning, mener Ove Solum ved Institutt for medier og kommunikasjon på Universitetet i Oslo.

Publisert

- Storfilmen Avatar har bidratt til at alle norske kinosjefer nå går den digitale 3D-framtida i møte med stor optimisme, sier Solum.

Han mener også at 3D-filmen vil understøtte utviklingen fra realfilm mot mer animasjonsfilm.

- Den amerikanske filmteoretikeren Lev Manovich har hevdet at realfilmen er død, og at framtidas film mer vil ligne malerkunst. Et sitat fra Manovich er: ”from cinema eye to cinema brush”, forteller Solum, som nok mener at Manovich likevel går litt for langt.

Ny bildekomposisjon

Det britiske 3D-produksjonsselskapet 3-D Revolution vektlegger at bildekomposisjonen blir annerledes i 3D.

Der tradisjonell film har kunnet leke seg med forskjellige brennvidder, lys og skygge, vil 3D-film bli mye mer fysisk, og dybdeopplevelsen vil dominere balanse og tyngdepunkt i bildet, skriver firmaet på nettsidene sine.

3-D Revolution sammenligner overgangen fra flat film til 3D-film med overgangen fra maleri til statue.

- Å gjøre et maleri om til en statue er ikke veien å gå, skriver de.

- Veien å er å forme statuen helt fra begynnelsen, og ta i bruk uttrykkskraften og skjønnheten i den volumetriske kunstformen.

"Ove Solum"
"Ove Solum"

Færre klipp

- Klipprytmen vil også trolig bli langsommere i 3D-film. Dybden og komposisjonen i bildet vil bli viktigere, sier Solum.

At tempoet i bildeskiftene må ned, er også Rob Engle enig i. Han hadde ansvaret for konverteringen av filmen Polar Express til Imax 3D.

- Hvis du gikk på en Imax 3D-film med MTV-aktige kjappe klipp, ville du komme ut og føle deg veldig trøtt, sier han til bladet Digital Media World.

- Det viktige er å ha fokus på filmfortellingen, og underordne 3D-effektene historien, mener Thomas Berland i produksjonsselskapet Bug. De har alt produsert flere reklamefilmer i 3D, den første for Mitsubishi i 2006.

- Dette var trolig verdens første 3D reklamefilm, og vi fikk stor oppmerksomhet rundt den i Cannes, forteller Berland. Både denne og seinere reklamefilmer har vært animasjoner, og Bug skal nå i gang med en helaftens 3D-animasjonsfilm for barn, Revestreker.

Selv om mange 3D-filmer fortsatt er animasjonfilmer, tror Berland at også den såkalte realfilmen med 3D-opptak fra virkeligheten har framtida for seg.

Bug har laget en rigg der to HD-videokameraer i proff fjernsynsformat er montert sammen og synkronisert. Dette utstyret skal blant annet brukes til å ta opp en reise med Flåmsbana, som NRK Hordaland planlegger som prøveproduksjon.

"(Bilde: 20th Century Fox)"
"(Bilde: 20th Century Fox)"

Ny kunstart

Berland tror at den nye 3D-estetikken vil vokse fram etter hvert som stadig nye filmer produseres. Musikkvideoklipp fungerer ikke i 3D, mener også han.

- Dreamworks og Pixar gjør nå alle sine filmer i 3D. Dette vil bare bli bedre og bedre. Vi går inn i en ny 3D-æra, mener Berland.

- 3D blir fremdeles sett på som et påfunn av de fleste forbrukere, men er i ferd med å bli en del av den filmatiske hovedstrømmen, skriver den amerikanske mediespaltisten Rafe Needleman på nettstedet CNET.

I sin kommentar hevder han at 3D-film er en kunstart i sitt første gry. 3D vil tvinge regissørene til å finne opp nye måter for å fortelle med film. Blant annet vil bruk av zoom skape problemer.

Mindre zooming og kamerakjøring

Needleman referer til Isabelle de Montagu fra 3D-videoprodusenten 3D Solutions, som mener at selve hensikten med 3D er å komme så nær virkeligheten som mulig.

I en vanlig flat film kan regissøren bruke fortellermetoder som strider mot realistiske synsinntrykk, som zooming og raske bildeskift. Men hvis du presser disse fortellerteknikkene for langt i 3D, vil du bryte illusjonen. Tilskueren må føle seg tilstede i virkeligheten, sier de Montagu.

Needleman referer også Sandy Climan fra firmaet 3ality, som mener at kamerakjøringer også vil bli mindre brukt i 3D.

"Fra filmen Det regner kjøttboller. (Bilde: Walt Disney Studios Motion Pictures Norway)"
"Fra filmen Det regner kjøttboller. (Bilde: Walt Disney Studios Motion Pictures Norway)"

Egne 3D-producere

- I sportssendinger vil du rett og slett la kamera stå stille i samme posisjon, og du vil føle at du er tilstede på sportsarenaen. Du har et mye klarere bilde av utøverne i 3D på grunn av dybdedimensjonen, sier Climan.

En produksjon laget spesielt for 3D vil derfor virke mindre engasjerende i vanlig flatt format, mener Needleman. Han refererer Climan, som mener at framtidige sportsbegivenheter vil ha én TV-producer for 2D og én for 3D.

Needleman forteller også at firmaet 3ality har startet et kursopplegg for å lære fjernsyns- og filmfolk å ta i bruk 3D.

- Vi må tenke fundamentalt nytt rundt lyd og bilde, sier de Montagu fra 3D Solutions i kommentaren til Needleman.

Lenker:

The Language of New Media av Lev Manovich. (2001, pdf fullversjon)

3D means new rule for directors. Kommentar av Rafe Needleman på nettstedet CNET

Intevju med James Cameron om 3D-film i Variety

Intervju med Rob Engle i Digital Media World

Artikkel om 3D-filmteori på nettstedet til firmaet 3-D Revolution