Fråtser i små porsjoner

Vi spiser mer når en porsjon kalles "liten", selv om den egentlig er ganske stor. Forskerne kaller fenomenet for skyldfri fråtsing.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Liten pizza? Sjansen er i alle fall større for at du spiser hele når den heter det. (Illustrasjonsfoto: iStockphoto)"
"Liten pizza? Sjansen er i alle fall større for at du spiser hele når den heter det. (Illustrasjonsfoto: iStockphoto)"

En studie publisert i Journal of Consumer Research viser at folk lar seg lure når en stor porsjon merkes med ”liten”, men at man er mer skeptisk til en liten porsjon som er merket som ”stor”.

Forskerne gjorde fem ulike eksperimenter, og alle peker mot den samme konklusjonen.

- En av følgene er at forbrukere kan fortsette å spise store porsjoner som er merket som små, uten å føle at de har spist for mye.

- Dette kan føre til utilsiktet og uinformert overspising som har sterk sammenheng med betydelige helseproblemer, skriver forfatterne av artikkelen.

Distraksjon gir gårlig dømmekraft

"Det er ikke alltid den "lille" menyen er så liten.(Illustrasjonsfoto: iStockphoto)"
"Det er ikke alltid den "lille" menyen er så liten.(Illustrasjonsfoto: iStockphoto)"

Effekten av størrelsesbetegnelsen var aller størst i situasjoner der forbrukeren ikke hadde tid til å tenke lenge over valget sitt eller bry seg veldig om næringsinnhold.

Dette ble vist i et eksperiment der deltagerne ble bedt om å prøve å huske en liste med navn og telefonnumre samtidig som de skulle velge mellom ulike porsjoner med mini-brødskiver som var merket på forskjellige måter.

Distraheringen var et forsøk på å imitere en hverdagssituasjon der man tenker mest på andre ting enn kalorier og karbohydrater, skriver forskerne.

Forskerne foreslår at myndigheter bør følge nøye med på hvordan porsjoner merkes. De mener også at folk som driver fast-food-restauranter må passe på at de ikke merker maten sin feil.

- Det å uforvarende bruke størrelsesmerking som beskriver en annen størrelse enn det produktet faktisk har, kan gi negative konsekvenser for et selskap dersom merkingen ses på som overlagt av folk flest, media eller myndigheter, skriver de.  

Referanser: 

Nilüfer Z. Aydinoglu et. al., Guiltless Gluttony: The Asymmetric Effect of Size Labels on Size Perceptions and Consumption, Journal of Consumer Research, publisert elektronisk 27. oktober 2010

Guiltless gluttony: Misleading size labels lead to overeating, pressemelding på e! Science News

Powered by Labrador CMS