Juice og smoothie smaker godt. Men er det sunnere å spise hele frukter og grønnsaker? Ikke nødvendigvis, sier forskerne. Brent Hofacker, NTB scanpix

Hva er sunnest av juice og frukt?

Spør en forsker: Hva skjer med næringsstoffene når frukt og grønt blir blendet eller presset? Forskernes svar er nedlsående på noen punkter, men heldigvis oppløftende på andre.

– Når man kjører frukt og grønnsaker i blenderen, så kan det bli et tap av vitaminer, sier Pia Knuthsen, som er seniorforsker på Danmarks Tekniske Universitet.

– Det skyldes at blenderen skjærer ingrediensene i mindre stykker. Dermed blir vitaminene langt mer utsatt for oksidasjon og andre påvirkninger fra omgivelsene, fortsetter hun.

Vitaminene blir til andre stoffer

Vitaminer er organiske stoffer som er nødvendige i små mengder for at kroppens viktige stoffskifteprosesser kan fungere normalt, forklarer Knuthsen.

– I blenderen blir noen av vitaminene brutt ned til former som er uten virkning. Et eksempel er C-vitamin. Kjemisk sett er det et stoff som kalles askorbinsyre.

– Når det blir utsatt for oksygen, blir det til dehydroaskorbinsyre, som igjen kan bli til diketogulonsyre. Det er et stoff som ikke har noe vitamin-virkning, forklarer Knuthsen.

Ikke alt går tapt

Lars Porskjær Christensen, som forsker på plantefysiologi og bioaktive stoffer ved Syddansk Universitet, har imidlertid noen gode nyheter:

– Vitaminene i frukt og grønt finnes i planteceller. I blenderen blir celleveggene og membranene delvis ødelagt, så vitaminene blir frigjort. Det er riktig at noen av vitaminene blir brutt ned i kjemiske reaksjoner. Men det er ikke alle som går tapt, sier Christensen.

Og her kommer en gladmelding:

– Mange av de vitaminene vi får ned i magen når vi tygger oss gjennom en hel gulrot, for eksempel, passerer rett gjennom systemet, uten vi får glede av dem. Kroppen har nemlig store problemer med å ta opp de vitaminene som finnes frukt og grønnsaker hvis vi spiser dem ubearbeidet, sier Christensen.

– Det skyldes at plantecellene må brytes ned. Men siden det ofte er vanskelig, passerer de fleste vitaminer og andre innholdsstoffer ubearbeidet gjennom tarmsystemet og kommer ut med avføringen.

– Etter en tur i blenderen vil de mest fettoppløselige av vitaminene faktisk bli tatt opp allerede i munnhulen, sier han.

Juice uten fruktkjøtt har lite vitaminer

Blenderen kan altså være ok når det handler om noen typer vitaminer, men hva med juicemaskinen?

– Etter en tur i blenderen vil de mest fettoppløselige av vitaminene faktisk bli tatt opp allerede i munnhulen, sier en av forskerne. (Foto: George Dolgikh, NTB scanpix)

– Hvis vi snakker om ferskpresset juice som du selv lager, og hvis du får med alt sammen, også kjøttet, så får du alle fordelene. Men hvis du sorterer vekk kjøttet, mister du også de fleste vitaminene, sier førsteamanuensis Jens Rikardt Andersen, som forsker på enræring ved Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitets.

– Mye av den juicen man kjøper, er filtrert for å bedre holdbarheten. Da er det bare saften som er igjen, ikke noe av det som er inne i plantecellene. Det vil si at man fjerner alle vitaminene.

– Dessuten er mange av de juicene man kjøper, tilsatt forskjellige konserveringsmidler. Man vet ikke hvordan dette påvirker vitaminene, men det er neppe noe framskritt, sier Andersen.

– Det finnes noen vannløselige vitaminer i saften, sier Jens Rikardt Andersen, som imidlertid klart anbefaler fruktkjøtt i stedet.

– Jeg vil foretrekke begge deler, men hvis jeg måtte velge, er kjøttet det sunneste.

Skader ikke fibre og mineraler

Vi har nå fått svar på hva som skjer med vitaminene. Men hva med andre helsefremmende stoffer? Hva gjør blenderen med plantefibrene og mineralene, som jern og kalsium?

Det kan Lars Porskjær Christensen svare på:

– Fibrene skades ikke av en runde i blenderen, men når det gjelder juice, må man igjen sørge for å få med fruktkjøttet, sier han.

– Det samme gjelder mineralene. Når man blender frukt og grønt, hakker man opp strukturen, så mineralene blir mer tilgjengelige. Mineraler er mye mer stabile enn vitaminene, så de reagerer ikke på lys og oksygen, fortsetter han.

De forskerne vi har snakket med, anbefaler at man spiser litt av hvert; det vil si en masse forskjellige frukt og grønnsaker, både hele, men også svært gjerne smoothies og hjemmepresset, ufiltrert juice.

Vitaminer:

Vitaminer er kjemiske stoffer med en såkalt aminogruppe. De kan være vannløselige eller fettløselige.

Vitaminer er viktige for at kroppens enzymsystem fungerer. Derfor er det bra å spise variert. For få eller for mange av bestemte vitaminer kan føre til sykdommer.

Vannløselige vitaminer: B1 (tiamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin), B6 (pyridoksin), B12 (cobalamin), biotin, C (askorbinsyre) og folsyre.

Fettløselige vitaminer: A (retinol), D (kolekalciferol), E (tokoferol) og K (fyllokinon).