Dersom du konsentrerer deg om spisingen, kan det bli lettere for hjernen å oppfatte at du faktisk har spist.  colourbox
Dersom du konsentrerer deg om spisingen, kan det bli lettere for hjernen å oppfatte at du faktisk har spist. colourbox

Du spiser mer om du spiser i farta

Konsentrerer du deg om maten, så er det lettere å spise mindre.

Publisert

En britisk studie gjort med et lite antall kvinner som deltagere, kan tyde på at det er lettere å kontrollere matinntaket om du følger litt med på spisingen. Iallfall om du har som mål å gå ned i vekt.

Kvinnene ble delt i tre grupper, som alle fikk en sjokoladeplate å spise.

Den første gruppen fikk se fem minutter av TV-serien «Friends» mens de spiste en sjokolade. Den andre gruppen fikk beskjed om å gå fram og tilbake i en korridor mens de spiste. Den tredje gruppen satt ved et bord og førte en rolig samtale med en venn mens de satte til livs sjokoladen.

Neste del av eksperimentet var å la de samme deltagerne få forsyne seg fra hver sine fire skåler med gulrotpinner, druer, sjokolade og potetgull.

Spiste mye mer godsaker

Forskerne målte til sist hvor mye hver deltager forsynte seg med.

Disse målingene viste at kvinnene som hadde fortalt at de prøvde å gå ned i vekt, spiste mer sjokolade/potetgull og mindre gulrot og druer, dersom de hadde gått omkring mens de spiste sjokoladeplaten. Disse kvinnene forsynte seg i siste del av eksperimentet med fem ganger mer sjokolade enn de øvrige.

– Å bevege deg mens du spiser fører til at du spiser mer senere på dagen, konkluderer professor Jane Ogden ved Universitetet i Surrey i Storbritannia. Studien hun ledet er publisert i tidsskriftet Journal of Health Psychology.

Konsentrer deg om maten

– Årsaken kan være at det å gå mens vi spiser, forstyrrer matens evne til å påvirke sultfølelsen. Eller det kan skyldes at å gå, selv om det bare er i en korridor, blir betraktet av oss som en form for trening som rettferdiggjør at vi belønner oss selv med for mye mat etterpå.

Jane Ogden konkluderer med at det å bli distrahert mens vi spiser, kan føre til at vi spiser mer enn vi behøver.

Rådet hennes er å vie maten og spisingen oppmerksomhet. Denne konsentrasjonen om spisingen gjør at hjernen din oppfatter at du faktisk har spist, tror professoren.

Kilde:

Jane Ogden: «Distraction, restrained eating and disinhibition: An experimental study of food intake and the impact of ‘eating on the go’», Journal of Health Psychology, 20. aug. 2015. Sammendrag.