Bær for en friskere hjerne

I alderdommen har hjernens egne renholdsarbeidere en tendens til å gå bananas. Da kan det være lurt å spise blåbær.

Published
(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)
(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)

Eller jordbær, acaibær og muligens valnøtter.

Disse godsakene inneholder nemlig stoffer som motvirker den dårlige oppførselen til hjernes husarbeidere, ifølge ny forskning.

Bedre etter bærmeny

Det er Shibu Poulose og nå avdøde James Joseph fra Human Nutrition Research Center on Aging i Boston som har kommet fram til resultatene.

De har tidligere gjort undersøkelser med aldrende laboratorierotter. Den gangen ble de gamle gnagere satt på en tomåneders diett som inneholdt to prosent ekstrakt av blåbær, jordbær eller bjørnebær.

Det viste seg at de aldersrelaterte problemene med å lære og huske gikk tilbake. Men hvorfor er det slik?

Denne gangen har forskerne prøvd å finne ut mer om hva bærene egentlig gjør oppe i toppen.

Hjernens opprydningsteam

Det finnes mange studier som peker mot at polyfenoler – antioksidanter som finnes i frukt, nøtter og grønnsaker – kan beskytte kroppen mot ødeleggende betennelser og såkalt oksidativt stress.

Men det var ikke dette forskerne fokuserte på. De begynte heller å se på et annet problem som aldrende kropper sliter med: Å holde kustus på renholderne i hjernen.

Tenkeboksen har nemlig en egen stab som driver med opprydding og renhold. Dette dreier seg om celler som kalles microglia. De er involvert i en prosess som heter autofagi, hvor biokjemisk skrot i hjernen blir fjernet og resirkulert.

Dette hindrer avfallsstoffene i å ødelegge for prosessene som skal foregå der oppe under topplokket, står det i ei pressemelding fra American Chemical Society.

Trøbbel i toppen

Når vi begynner å trekke på åra, begynner det imidlertid å bli trøbbel i rekkene oppe blant hjernens renholdspersonale.

På den ene sida sluntrer microgliacellene unna jobben de skal gjøre, slik at skrotet bygger seg opp. Men de ligger likevel ikke på latsida. I stedet blir de overivrige, og begynner å skade de friske cellene i hjernen.

Det er her bærene kommer inn, mener de amerikanske forskerne. Det virker nemlig som om polyfenolene fra blåbær, jordbær og acaibær gjenoppretter det normale husholdet oppe i hodet.

Poulose og kollegaene har forsket på kulturer av hjerneceller fra mus, og funnet ut at bærekstrakt ser ut til å hindre effekten av et protein som legger ned autofagiprosessen, står det i pressemeldinga.

Spis mørk mat

Nå gjelder det så klart å huske at det som skjer med museceller i laboratoriet ikke nødvendigvis er representativt for hva som foregår i en menneskehjerne.

Man skal nok være forsiktig med å trekke for vidtrekkende konklusjoner om hvordan et par munnfuller med bær virker på ens egen aldrende kropp.

Men Poulose sier at denne studien er enda et argument for å spise mat med mye polyfenoler i. Og det gjelder ikke bare de nevnte bærene. Stoffene finnes også i flere frukter og grønnsaker, særlig de som har dype røde, oransje eller blå fargetoner.

Anbefalingene strekker seg imidlertid ikke til kosttilskudd.

Hele frukter og bær inneholder et stort mangfold av stoffer som kanskje må virke sammen for å fremme helsa i alderdommen, konkluderer Poulose.

Referanse:

Forskningen ble presentert på det 240. National Meeting of the American Chemical Society, 23. august 2010.