Krydder som medisin

Krydder smaker ikke bare godt, det kan vise seg å gjøre godt også. Et nytt norsk-japansk forskningsprosjekt tyder på at vanlige krydderier er fulle av antioksidanter.

Publisert

Kanskje er det ikke bare hvilken mat du spiser, men også hva du krydrer maten med, som avgjør hvor sunt kostholdet ditt er.

Forskere har nå påvist at enkelte te- og krydderplanter har høyt innhold av antioksidanter. Særlig er grønne krydderplanter og krydderte gunstig å ha i seg.

- Innholdet av antioksidanter i de beste krydderplantene er svært høyt, faktisk betydelig høyere enn i frukt, bær og grønnsaker, sier Rune Blomhoff, som ledet undersøkelsen, til Dagens Medisin.

- Hos nordmenn med normalt kosthold kan totalinntaket av antioksidanter i krydder bety mer enn det de fleste får i seg gjennom andre planter i kostholdet, fortsetter Blomhoff.

Mat som medisin

Rune Blomhoff er professor ved Institutt for ernæringsforsking ved Universitetet i Oslo. Tidligere har Blomhoff og hans kolleger sett på antioksidanter i frukt, bær og grønnsaker.

I den nye undersøkelsen, som ble publisert i maiutgaven av Journal of Nutrition, er mer enn 100 krydderplanter undersøkt.

Blant de tørkede krydderplantene som kom best ut er nellik, allehånde, kanel, rosmarin, timian, merian, safran, oregano, estragon og basilikum. Ved Planteforsk har Steinar Dragland i tillegg dyrket frem fersk oregano, salvie, peppermynte og sitronmelisse som kom ut av undersøkelsen med godt skussmål.

Usikkert, men godt likevel

Blomhoff påpeker at krydder har lange tradisjoner for å bli brukt som medisin, og spekulerer på om antioksidantinnholdet kan forklare dette.

- Etter å ha sett på frukt, bær, grønnsaker og krydder, ønsker vi nå å kikke nærmere på ville planter brukt i folkemedisin i Norge og andre land. Viktigst er det likevel å teste ut om antioksidantene i disse urtene kan tas opp i kroppen og ha en helsefremmende effekt, sier Blomhoff.

Det er kanskje verdt å nevne at det er omstridt hvorvidt antioksydanter i maten har noen særlig påvirkning på helsa, siden det er litt usikkert om kroppen kan ta disse stoffene opp. Men en god kopp te eller et godt krydret måltid kan kanskje være helsebringende i seg selv, og ovennevnte krydder kan sikkert bli en fin handleliste.