Hvorfor katter ikke liker karbo

Noen gang lurt på hvorfor pus er på Atkins-dietten?
26.7 2005 05:00

Det gjelder de fleste av oss. Hunder, hester, mennesker og de fleste andre pattedyr i verden har en større eller mindre svakhet for sukker. Unntatt pus.

Mens vi og kjøteren sloss om sjokoladebitene som falt på gulvet, er katta fullstendig likegyldig til alt som ikke minner om proteiner og fett. Nå tror forskerne de vet hvorfor. Tiger’n har rett og slett ikke smaksreseptorer som kjenner igjen søtsmak.

- Ikke rart katter er snåle, sier Joseph Brand fra Monell Chemical Senses Center.

- Ikke bare må de jakte på middagen, de kan ikke engang nyte desserten.

Mangler protein

Tunga til pattedyr er overstrødd med små smaksløker som kan kjenne igjen forskjellige smaker. En av disse smakene er søtt. Reseptoren som registrerer søt mat, er satt sammen av to ulike proteiner.

Men kattene klarer bare å lage ett av disse proteinene. Genet som koder for det andre, er regelrett satt ut av spill. Dermed har pus, og andre kattedyr i verden, ingen mulighet for å kjenne igjen karbohydrater i maten.

Dette er nok grunnen til at kattene holder seg til en Atkins-lignende diett av proteiner og fett, tror forskerne.

- Vi tok for oss et spørsmål om adferd, og besvarte det molekylært, sier Brand.

Hvorfor?

Det neste spørsmålet er så klart hvorfor kattene ikke har reseptorer som kjenner igjen søtsmak. Når, i løpet av evolusjonen, mistet de muligheten til å smake søtsaker? Og hva kom først; hangen til å spise kjøtt eller den manglende evnen til å nyte snacks med sukker?

Og selvfølgelig, det viktigste spørsmålet av alle: Hva skal man egentlig med ni liv, når ingen av dem involverer sjokoladekake?

X. Li, W. Li, H. Wang, J. Cao, K. Maehashi, et al., Pseudogenization of a sweet-receptor gene accounts for cats’ indifference toward sugar, Public Library of Science - PLoS Genetics 1(1): e3. (2005).

PLoS Genetics: Les rapporten her